Boekrecensie: Cyprus

Boekrecensie: Cyprus @ Lauriekoek.nlHet kookboek Cyprus gaat over de Grieks-Cyprioitische keuken. Een smeltkroes van mediterrane en Midden-Oosterse smaken. Het is waar de grootouders van Georgina Hayden vandaan kwamen. Georgina groeide op boven die taverne in Londen en deed zo al vroeg een liefde voor eten op. Ze werkte 12 jaar voor Jamie Oliver als stylist en styled nu voor anderen en ontwikkeld recepten.

Familie recepten uit Cyprus

Je kunt Georgina Hayden kennen van Slow, haar eerste boek wat ging over het vinden van troost en ontspanning in eten na verlies. Inmiddels heeft ze een dochter en is het voor haar tijd om terug te gaan naar haar roots. Cyprus dus. Hoewel het eiland een Turkse en een Griekse kant heeft beschouwt ze zichzelf als Cyprioot, daarom heet het boek ook zo. Ze kiest nadrukkelijk geen politieke kant, de recepten die ze deelt zijn familie recepten die soms rechtstreeks afkomstig zijn van haar oma en soms aangepast zijn door haar om ze sneller te maken, of makkelijker te maken qua ingrediënten.Boekrecensie: Cyprus @ Lauriekoek.nl

Vasten en feesten

Cyprus is geen vegetarisch kookboek, maar door de invloed van de strenge Orthodoxe kerk wordt er op Cyprus vaak gevast. In de weken voor Pasen en Kerstmis wordt er bijvoorbeeld veganistisch gegeten. Groenten en peulvruchten is waar de eenvoudige maaltijd dan vaak uit bestaat. Aan de andere kant zijn feestdagen dus heel belangrijk en ook daar horen veel uitgebreide gerechten en ook vlees en vis bij. Het is gebruikelijk om altijd meerdere gerechten op tafel te zetten waarvan mensen mogen opscheppen. Een maaltijd is nooit een enkel gerecht.

Mezze en mastiek

In Cyprus staan recepten voor ontbijt,  mezze en gerechten op basis van groenten, granen en peulvruchten. Er is een hoofdstuk voor vlees en een hoofdstuk voor vis. Bijgerechten hebben ook een hoofdstuk en ook zoetigheden en drankjes ontbreken niet. Je hebt niet perse heel veel ingewikkelde ingrediënten nodig, maar er zijn wel wat typisch Griekse ingrediënten die in het boek voorbij komen. Van carobe to mastiek van tahin tot glyko alles wordt uitgebreid uitgelegd.Boekrecensie: Cyprus @ Lauriekoek.nl

Klassiekers en nieuwe opties

Veel gerechten die meteen bij mij opkomen als ik aan de Griekse keuken denk staan in dit boek. Skordalia bijvoorbeeld spanakopita, superlekker! Toch is het merendeel van de recepten voor mij nieuw. Zo is er saffraanbloemkool met dadeldressing, flespompoen met kersen en tahin, marmercake met tahin en halva. Allemaal dingen die ik zeker in de nabije toekomst ga maken. Veel gerechten lijken niet heel ingewikkeld om te maken, maar de combinaties zijn voor mij soms weer nieuw.Boekrecensie: Cyprus @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Cyprus @ Lauriekoek.nl

Bij elk gerecht staat een inleiding met een tip en/of een anekdote en ook een mooie foto van het gerecht. Georgina is niet voor niets styliste. Door het hele boek heen vind je foto’s van Cyprus, van Georgina met familie en op de schutbladen zie je allemaal familie documenten. Toch voelt het niet aan als teveel. Het doet me in de verte soms ook denken aan de boeken van Tessa Kiros, die ook goed is in het neerzetten van zulke sferen.Boekrecensie: Cyprus @ Lauriekoek.nl

De Griekse en/of Cypriotische keuken is momenteel niet bijzonder hip. Best gek eigenlijk want er zitten veel elementen in die nu hip zijn. Lokaal, veel groenten, Midden-Oosterse invloeden. Hoe dan ook, het maakt eigenlijk niet uit hoe hip het is. Dit is een prettig kookboek met lekkere recepten en daar gaat het om.

Cyprus
Georgina Hayden
€27,99