Boekrecensie: Eten! van Sylvia Witteman

Boekrecensie: Eten! @ Lauriekoek.nlEten! Koken voor wie nog geen ei kan bakken. Koken is niet moeilijk, je moet het gewoon een paar honderd keer doen en dan gaat het vanzelf, aldus Sylvia Witteman voorin dit kookboek. Het is een kookboek voor beginners, maar dan een boek wat niet leest als een saaie handleiding. Uiteraard eindigt het voorwoord met de instructies voor het bakken van een ei.

Wat heb je nodig?

Na de inleiding vind je wat handige info zoals hoeveel eten je moet koken en wat heb je eigenlijk nodig? Wat voor messen heb je nodig en wat voor pannen? Mocht je nu denken dat Sylvia Witteman je allemaal duur keukengerei gaat aansmeren, wees dan niet bang. Haar stelling is dat je waarschijnlijk minder spullen nodig hebt dan je denkt. Iets wat ik met haar eens ben. Ja dat zeg ik als kookblogger die regelmatig apparaten probeert. Naast informatief is het ook nog eens heel grappig om te lezen. Sylvia Witteman deelt allerlei herinneringen aan haar leven en koken en eten.Boekrecensie: Eten! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Eten! @ Lauriekoek.nl

Hoofdstukken en recepten

Er zijn verschillende hoofdstukken in Eten! Elk hoofdstuk heeft zijn eigen inleiding met algemene tips. Hierna volgen de recepten. Die zijn zo geschreven dat je geen ervaren kok hoeft te zijn om ze te kunnen volgen. Sommige hoofdstukken zijn lang en andere kort. Groenten bijvoorbeeld, heeft veel recepten, net als vlees, maar voor rijst staan er drie recepten in het boek. Er staan geen foto’s in eten, alleen hier en daar illustraties. Qua eindresultaat zal je het dus met je fantasie moeten doen Aan de ene kant is dat irritant, aan de andere kant is er ook geen ideaalbeeld wat je moet na streven.
Boekrecensie: Eten! @ Lauriekoek.nl

Er staan heel veel simpele recepten in die je leven echt op kunnen vrolijken. Een goede dressing, croutons of hoe je rijst moet koken. Er staan ook recepten in voor complete maaltijden, altijd avondmaaltijden zou ik zeggen. Er staan wel desserts in Eten!, maar dat zijn er maar een paar. Het boek is niet vegetarisch. Er staan veganistische en vegetarische opties in, maar verder wordt er vlees, vis, melk, eieren en vissaus gebruikt. Sylvia Witteman beschrijft ook dat ze wacht op kip zonder kop, zonder kont en zonder mestoverschotten, maar ze eet dus wel vlees.
Boekrecensie: Eten! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Eten! @ Lauriekoek.nl

Linzensoep

Mijn persoonlijke favoriet uit Eten! is denk ik de rode linzensoep, omdat linzensoep simpel is, goedkoop en ook nog lekker, plus vaak ook nog eens prima geschikt voor vegetariërs en veganisten en vaak te maken met wat je in huis hebt. Allemaal waar, maar het is vooral mijn favoriet omdat ik hardop moest lachen om de inleiding van de rode linzensoep. Iets met een aap met een staafmixer. De soep is trouwens ook lekker.
Boekrecensie: Eten! @ Lauriekoek.nl

Ingrediënten

Qua ingrediënten hoef je niet bang te zijn voor de Ottolenghi ingrediënten waar iedereen altijd nachtmerries van krijgt, al is er wel een hoofdstuk wat uitheemse keuken heet waarvoor je de ingrediënten bij iedere toko eigenlijk wel kunt krijgen. Ik neem ook aan dat als je een boek koopt om te leren koken of iets beter te leren koken je niet alleen qua recepten je horizon wil verbreden. Een bezoekje aan de toko is hartstikke leuk en als je dat echt teveel is, of je er geen in je omgeving hebt kun je online alles bestellen.

Gewoon beginnen

Als je als beginnende/onzekere/geen ei kunnen bakkende persoon een kookboek zoekt om toch te proberen om te koken dan is Eten! van Sylvia Witteman een prima optie om mee aan de slag te gaan. Het is geen groot, dik streng naslagwerk maar dat hoeft ook niet. Met koken moet je gewoon ergens beginnen, er is geen officieel begin. Het is geen cursus die je in een bepaald volgorde moet afronden. Het is als je alle recepten in dit boek wil maken wel handig als je geen vegetariër bent.Boekrecensie: Eten! @ Lauriekoek.nl

Eten!
Sylvia Witteman
Uitgeverij Nijgh & van Ditmar