Boekrecensie: De makkelijke bakplaat

Boekrecensie: De makkelijke bakplaat @ Lauriekoek.nl
De makkelijke bakplaat is de nieuwste loot aan de bakplatenserieboom. Als ik het goed tel is dit het vijfde boek van Rukmini Iyer in de bakplaatserie, zes als je de groene barbecue ook meerekent. In Engeland was de makkelijke bakplaat volgens mij het eerste bakplaat boek wat werd uitgegeven, daar heet het simpelweg roasting tin.

Gemakkelijk

Eenpansgerechten, de oven het werk laten doen en slow cookers, ze blijven populair. Ik zelfs het idee dat nu weer meer mensen niet thuis werken de interesse weer toeneemt, want na een werkdag een lekkere maaltijd op tafel zetten die niet teveel inspanning kost. Dat is waar je dan vaak waar je naar op zoek bent, weet ik uit ervaring. Een oven heeft bijna iedereen wel in huis en er kan meer in dan je misschien denkt.

Bakplaatkookboeken

Dat bewijzen ook de bakplaat boeken die tot nu toe verschenen, zijnde: de wereldse bakplaat, de groene bakplaat, de zoete bakplaat en de snelle bakplaat. Vegetarisch of veganistisch, zoetigheden, of juist snelheid, het kan allemaal. Soms kook je ergens los nog een pan rijst bij, of een ander graan. Soms voeg je na een bepaalde tijd nog wat toe, soms maak je nog een strooisel of dressing voor er overheen. De gemene deler is dat je de meeste gerechten grotendeels kunt negeren, terwijl ze garen.Boekrecensie: De makkelijke bakplaat @ Lauriekoek.nl

De makkelijke bakplaat bevat 75 recepten waarvan de helft vegetarisch. Niet heel veel veganistisch dit keer, meestal door de toevoeging van zuivel in de vorm van kaas. Paddenstoelen met pijnboompitten halloumi & ras el hanout, gekruide aubergines & aardappels met kokosbasmatirijst bijvoorbeeld. Het boek is ingedeeld naar vis, vlees, kip, groente, rijst en pasta, supergranen, gebakken fruit, fruitig zoets en cakes en flapjacks. Er staan dus ook best wat nagerechten in dit boek, zoals gestoomde lavacakjes met chocolade & kardemom, die je bakt in een bak met water in de oven voor de juiste garing of gestoomde nectarines met amaretti en mascarpone.Boekrecensie: De makkelijke bakplaat @ Lauriekoek.nl

Alle punten uit de andere boeken zijn hier ook weer in het spel. De recepten zijn niet moeilijk, meestal staat er een foto bij van het eindresultaat. Veel recepten zijn voor twee personen, soms voor 4 en soms een uitschieter naar 8 personen. De meeste ingrediënten kun je kopen bij een goed gesorteerde supermarkt. Het enige wat je nodig hebt is een goede bakplaat of braadslede, bijvoorbeeld de plaat van je oven. Als je de verkeerde maat neemt. stapelt er teveel op elkaar en ben je meer aan het stomen dan aan het bakken en dan kloppen de tijden niet, vandaar.Boekrecensie: De makkelijke bakplaat @ Lauriekoek.nl

De andere bakplaatkookboeken

Als je een Rukmini Iyer fan bent en door alle andere bakplaat kookboeken heen gekookt bent, vind je in dit boek nieuwe recepten. Als je vega(n) bent en graag een boek zou willen aanschaffen, kijk dan eerst even bij mijn recensie van de groente bakplaat, die is compleet vegetarisch. Ben je meer op zoek naar zoetigheden kijk dan bij de zoete bakplaat, die helemaal om bakken gaat. Ik ben heel benieuwd of en wat voor Rukmini Iyer boeken nog gaan volgen. Dit is een ijzersterk concept maar ik kan me ook voorstellen dat je als kookboekauteur een andere weg in wil slaan. Ik houd het natuurlijk voor jullie in de gaten.

De makkelijke bakplaat
Rukmini Iyer
24,99