Boekrecensie: Home made basics

Boekrecensie: Home made basics @ Lauriekoek.nlHome made basics is het nieuwe kookboek van Yvette van Boven. Het is een groot boek en het schijnt maar liefst 2 kilo te wegen. Het is als het ware de opvolger van het kookboek Home made, wat 10 jaar geleden verscheen en Yvette van Boven lanceerde als kookboeken schrijfster.

Goede timing

Ik weet dat er over valt te debatteren maar ik denk dat het boek in een goede tijd komt. Ik merk aan het zoekgedrag op mijn blog maar ook in mijn omgeving dat mensen dingen willen scheppen. Mensen gaan dingen koken. Ze maken recepten die ze nooit eerder maakten, bakken brood, maken sauzen, koekjes en jam. Wat is er dan beter dan een kookboek waarin staat hoe je werkelijk van alles zelf kun maken?

Een niet saai basisboek

Normaal gesproken met vind ik boeken die de basis behandelen wat saai. Ze zijn vaak bedoeld voor de beginnende kok en zijn zo duidelijk mogelijk. Echt het enthousiasme voor koken aanwakkeren doet dat niet. Home made basics is anders. Er staan basis recepten in voor bijvoorbeeld pasta, of tortilla, of brood. Met tekeningen in die vrolijke van Boven stijl maar er staan ook recepten in voor volwaardige maaltijden, die niet bepaald saai zijn.

De indeling van Home made basics

Home made basics is ingedeeld na het moment van de dag, de morgen, de middag en natuurlijk etenstijd, ook nagerechten komen aan bod, waaronder ijs. Natuurlijk word de hond niet vergeten, dit keer voor de hond en de kat. Bij alle recepten staat aangegeven in welk seizoen je je het beste kunt maken. Alles komt voorbij: soepen, sauzen, salade, pasta en deegwaren. Alles voorzien van duidelijke uitleg, prachtige foto’s van Oof Verschuren waarvan veel van Ierland maar ook zeker van het eten.Boekrecensie: Home made basics @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Home made basics @ Lauriekoek.nl

Genoeg voor vega’s

Er is voldoende bij voor vegetariërs, zoals eigenlijk in alle boeken die ik van Yvette van Boven heb gerecenseerd. In het etenstijd gedeelte worden alle diersoorten behandeld, dus dat is best een groot aandeel niet vega. Toch zitten er zulke interessante vegetarische opties bij, zoals geroosterde aubergine met zelfgemaakte hoisinsaus en skordalia met walnoten. Er staat ook een salade met bonen en flinterdunne krokante halloumi in, waarbij ik eindelijk de kaas-saladeverhoudingen wel vind kloppen. Veel van de beschreven basistechnieken zijn trouwens ook vega vriendelijk.Boekrecensie: Home made basics @ Lauriekoek.nl

De voorkant van Home made basics deed mij een beetje denken aan een ander kookboek dat ik heel cool vind: Het La Grotta Ices boek van Kitty Travers. Het kookboek blijft gemakkelijk open liggen en past door het formaat ook uitstekend op de koffietafel als bladerboek. Elk nieuw hoofdstuk is makkelijk te herkennen, omdat het wordt aangegeven met een matte pagina die opvalt tussen de glanzende pagina’s. Heel chic.

Zelf koken geeft voldoening

Soms denken mensen dat om indruk te maken met koken ze alles uit de kast moeten halen wat er in de kast zit. Terwijl koken ook vaak een kwestie is van “less is more”. Ik denk dat je uiteindelijk meer hebt aan een goede basis waar je elke dag op terug kan vallen dan dat je een sterrenkokrecept heel goed kunt koken. Zelf een saus of jam maken kan net zo goed voldoening geven als het maken van iets heel ingewikkelds. Ik hoop dat meer mensen dat ontdekken.Boekrecensie: Home made basics @ Lauriekoek.nl

Home made basics
Yvette van Boven
Uitgeverij Nijgh Cuisine