Boekrecensie: Emma’s amazing Asia vega

Boekrecensie: Emma's amazing Asia vega @ Lauriekoek.nlEmma’s amazing Asia vega kookboek bomvol vegetarische recepten. Ik vond het Amazing Asia kookboek van Emma de Thouars al leuk, ik herinner mij vooral een uitstekend auberginehoofdstuk. Toen ik hoorde dat er een compleet vegetarisch vervolg zou komen was ik helemaal blij.

Aziatische keuken voor vega’s

In het voorwoord legt Emma de Thouars uit dat sommige vegetariërs het soms lastig vonden in Azië omdat overal een klein beetje vissaus of gehakt door kan zitten. Thuis heb je alles zelf in de hand. Natuurlijk begrijpt ze dat je nauwelijks kan spreken van een “Aziatische” keuken, omdat binnen landen al zoveel verschil is. Ze heeft Indonesisch bloed en haar liefde voor rijst is met de paplepel ingegoten.Boekrecensie: Emma's amazing Asia vega @ Lauriekoek.nl

Aziatisch koken is niet ingewikkeld volgens Emma. Ik ben het met haar eens, volgens mij zijn zelfs de “moeilijke” ingrediënten steeds minder een barrière. De producten zijn op steeds meer plekken verkrijgbaar en ook online prima te bestellen. Ik ben het ook met haar eens dat kant-en-klare vleesvervangers niet nodig zijn en dat tofu geen vleesvervanger is. In Emma’s amazing Asia vega staan al haar lievelingsrecepten los gepeuterd van chefs, van familieleden of gevonden tijdens speurtochten op internet. Misschien niet altijd authentiek maar wel lekker.Boekrecensie: Emma's amazing Asia vega @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Emma's amazing Asia vega @ Lauriekoek.nl

Ve-tsin

Koken uit dit boek betekent uiteraard een bezoek aan de toko, Aziatische supermarkt of specialiteitenwinkel. Voorin het boek vind je uitleg bij ingrediënten die je misschien nog niet kent. Inclusief ve-tsin, of zoals ik het vaak noem glutamaat. Dit ten onrechte omstreden ingrediënt wordt in Amazing Asia vega ook gebruikt. Zoals Emma ook al aangeeft: je kunt het weglaten maar zonder is het anders. Alle recepten in het boek zijn vegetarisch, maar soms staat er een tweede optie bij voor een niet vegetarische vervanger. Voor het geval je die als niet-vegetariër in huis hebt. Voor veganisten is er in in boek veel te kiezen. Niet alles is veganistisch, maar wel veel.

Hoofdstukken

Emma’s amazing Asia vega is ingedeeld in de hoofdstukken Snacks, rijst, noedels, tofu en tempeh, ei en zuivel, aubergine (weer een auberginehoofdstukm yay!) groenten en peulvuchten, brood, zoet en basis. Onder het hoofdstuk basis valt ook het recept voor black bean rayu, een condiment wat ik een tijdje op alle socials voorbij zag komen, van het White Mausu Je kunt het online bestellen, alleen zijn de verzendkosten naar Nederland heel hoog. Gelukkig kun je het met dit recept kun je het dus thuis zelf maken. Do believe the hype. Boekrecensie: Emma's amazing Asia vega @ Lauriekoek.nl

In dit kookboek staan veel recepten die ik na een lange dag zou maken om snel mijn honger te stillen. Volkoren spaghetti met miso boter, Indiase aubergine curry, nasi goreng, de saus voor over alle groenten (ik ben fan van choi sam). Toch kun je ook een stap extra doen, je kan zelf tofu maken, zelf noedels maken, je eigen crispies, olie en bouillon. Ook een recept voor veganistische “vissaus” ontbreekt niet. Als je de ingrediënten eenmaal in huis hebt kan je snel iets uit het boek maken.Boekrecensie: Emma's amazing Asia vega @ Lauriekoek.nl

Ik vind Amazing Asia vega zo mogelijk nog leuker dan Amazing Asia. Ik zie allemaal dingen die ik nog niet ken of nog niet eerder zo gedaan heb en dat inspireert me. Hiervan krijg ik zin om aan de slag te gaan. Iedereen die vooroordelen bij zichzelf bespeurt jegens vegetarische kookboeken moet dit boek lezen.Boekrecensie: Emma's amazing Asia vega @ Lauriekoek.nl

Emma’s amazing Asia vega
Emma de Thouars
Nijgh & van Ditmar