Boekrecensie: Chinese takeaway veggie

Boekrecensie: Chinies takeaway veggie @ Lauriekoek.nlChinese takeaway veggie is het vegetarische vervolg op het kookboek Chinese takeaway. Het bevat meer dan 70 vegetarische Chinese gerechten.

Fakeaway

Een van de foodtrends op dit moment is de fakeaway. Een Youtuber waarvan mij de naam even is ontschoten doet het heel goed met zijn fakeaway kookkanaal. Het begrip is volgens mij al meer dan 10 jaar oud en werd voorheen vooral met diëten geassocieerd, maar nu is het dus helemaal terug van niet helemaal weggeweest. Zowel het woord als de bedoeling erachter namelijk je favoriete bestelvoer nakoken. Soms met en zonder de dieetgedachte.Boekrecensie: Chinies takeaway veggie @ Lauriekoek.nl

Sleutel tot je favoriete gerecht

Eten bestellen is heel populair en ik kan me voorstellen dat dit voor veel mensen ook de manier is om met nieuwe keukens en gerechten in aanraking te komen. Als je iets heel lekker vind, snap ik ook dat je wil weten hoe je het zelf kunt maken zodat je het gerecht zo vaak kan maken als je zelf wil. Of je hebt geen Chinees restaurant in de buurt, maar wil wel graag Chinees eten op tafel. Boeken als Chinese takeaway veggie, zijn de sleutel naar je favoriete, in dit geval Chinese gerecht.Boekrecensie: Chinies takeaway veggie @ Lauriekoek.nl

Bekende gerechten

In Nederland hebben we het Chin. Ind. Spec. Rest. Een unieke samentrekking van de Chinese en Indonesische keuken. Daar heeft dit kookboek niet heel veel mee te maken. Het focust zich echt op de Chinese keuken. Ik heb wel eens afgehaald bij een Chinees restaurant en herken sommige gerechten zoals tofu in zoetzure saus, de gefrituurde rijstrolletjes en phoenix loempia’s. Boekrecensie: Chinies takeaway veggie @ Lauriekoek.nl

Hieronder mijn variatie op het bovenstaande tofurecept.

Boekrecensie: Chinies takeaway veggie @ Lauriekoek.nl

Overal staan foto’s bij en als ik het zie loopt het water mij al in de mond. Ik waagde mij eerder al aan de Chinese keuken met Fuchsia Dunlop en nu sta ik te popelen om deze oude bekenden weer eens te proeven.

Hoera voor de toko

Als je wil koken uit Chinese takeaway veggie is het handig om een toko in de buurt te hebben. Producten als wontonvelletjes, tofu, hoisinsaus, vijfkruidenpoeder hebben ze bij vrijwel iedere toko. Terwijl je er in de supermarkt soms echt naar moet zoeken. Veel van de gerechten zijn trouwens niet alleen vegetarisch maar ook veganistisch, als het recept niet veganistisch is staan er vaak opties bij op het veganistisch te maken door simpelweg iets te vervangen.

Neem een wok

Qua keukengerei is het handig om een wok in de buurt te hebben want veel gerechten worden gewokt. Wokken is ideaal. Je bereidt je gerecht voor en het koken zelf is zo gepiept. Er wordt in het boek ook het een en ander gefrituurd, maar dat kun je gewoon in een ondiepe pan doen. Je hebt er niet per se een frituur voor nodig. Veel van de gerechten kun je prima maken op een doordeweekse dag, bij ieder gerecht staat ook de kooktijd aangegeven. Als je in het weekend een hele tafel vol wil koken kan dat ook, het boek biedt zelf ideeën voor menu’s.Boekrecensie: Chinies takeaway veggie @ Lauriekoek.nl

Udonnoedels met vijfkruidentofu (p. 117)

En om nog even een vooroordeel te bestrijden, in het Chinese takeaway veggie wordt geen gebruik gemaakt van smaakversterker in poedervorm. Al geloof ik niet dat het schadelijk is.Boekrecensie: Chinies takeaway veggie @ Lauriekoek.nl

Chinese takeaway veggie
Kwoklyn Wan
€20,95