Boekrecensie: Een ode aan groenten

Boekrecensie: Een ode aan groenten @ Lauriekoek.nlEen ode aan groenten. Dat is dit supervrolijk uitziende kookboek van Alice Zaslavsky, met de felgekleurde groenten op de voorkant het gouden stiksel aan de onderkant en het neonroze leeslint is het een lust voor het oog. Ook de inhoud mag er zijn, voor 50 groenten variëteiten vind je in dit kookboek 150 recepten. Het is met 500 pagina’s dan ook een lekker dik kookboek.

Alice Zaslavsky

Alice Zaslavsky kun je kennen van de Australische versie van Master Chef. Met haar grote bril en vrolijke humeur viel ze mij meteen op. Ze woont momenteel in Australië, waar ze heen verhuisde toen ze 6 was vanuit Georgië en ze heeft ook Joodse roots. Momenteel is ze culinair correspondent voor ABC news, breakfast en radio. Ze is tevens de bedenker van Phenomenon, een gratis digitale bron voor scholen om gezonde recepten te ontwikkelen voor kinderen.

Een ode aan groenten

In Een ode aan groenten staat groenten centraal, maar het is geen compleet vegetarisch kookboek. Het is volgens Alice bedoeld voor mensen die flexitarische neigingen hebben, maar nog niet klaar zijn voor tofu. Het is wel voor een heel groot deel vegetarisch, maar hier en daar komt ansjovis voorbij. Soms is iets echt een compleet vleesgerecht en soms wordt aangegeven dat iets ook eventueel kan worden weggelaten. Deze verhouding van vega/niet vega recepten zie ik in steeds meer kookboeken.Boekrecensie: Een ode aan groenten @ Lauriekoek.nl

Een regenboog aan kleuren

Voorin het boek vind je wat dingen die je moet weten voordat je met het kookboek aan de slag gaat en een handige groentenmatrix met verschillende bereidingswijzen als je wil freestylen. Ook wordt er aandacht besteed aan het hittespectrum grillen, roosteren, karameliseren en wordt de inhoud van de perfecte voorraadkast besproken. Het kookboek is niet ingedeeld naar seizoen zoals veel groentenkookboeken, maar naar kleur, van wit naar lichtgroen en alles er tussenin. Elke groenten heeft zijn eigen aparte introductie met tips voor kopen en bewaren, bereiden, gezondheidsvoordelen en tips om te combineren. Overal staat een quote van een andere kookboeken auteur bij.Boekrecensie: Een ode aan groenten @ Lauriekoek.nl

Veel verschillende groenten

Iedere groenten komt aan bod waarna 2 á 3 recepten volgen. Alles is net zo mooi geïllustreerd en kleurrijk in de binnenkant als aan de buitenkant. Bij vrijwel ieder recept staat een mooie foto. Bij veel recepten staan ook tips en shortcuts, om het recept eventueel sneller te kunnen maken. De recepten zijn meestal avondeten maar er komt ook zoetigheid voorbij. Er wordt uit allerlei keukens geput. Van Georgische recepten als borsjtsj en latkes, chatsjapoerie (broodjes), tot curry met kool, aubergines uit Sichuan en risotto met pompoen. Er is dus voor ieder wat wils.Boekrecensie: Een ode aan groenten @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Een ode aan groenten @ Lauriekoek.nl

Glutenvrije opties

Elk recept heeft een persoonlijke introductie en wat mij ook opviel is dat er vaak glutenvrije bloem wordt voorgeschreven. Vooral bij de zoete recepten. Ergens in het boek staat dat de schoonmoeder van Alice glutenvrij bakt, dus ik denk dat het daarom in het boek voorkomt. Het hele boek is niet consequent glutenvrij, maar je vindt soms dus wel tips over hoe je iets glutenvrij maakt. Hier en daar worden Aziatische ingrediënten als zwarte azijn gebruikt. Ik heb het idee dat dat in Australië door de ligging veel gangbaardere ingrediënten zijn.Boekrecensie: Een ode aan groenten @ Lauriekoek.nl

Probeer eens wat nieuws met je groenten

Een ode aan groenten is een vrolijk kookboek met een hele hoop verschillende recepten met allerlei groenten. Dat is superhandig als je wil weten wat je ook alweer met raapjes moet doen, of koolrabi. Ook daagt het boek je uit om weer eens iets te proberen om groentegebied wat je alweer een tijdje links hebt laten liggen.Boekrecensie: Een ode aan groenten @ Lauriekoek.nl

Een ode aan groenten
Alice Zaslavsky
€40