Boekrecensie: 50x vegan zuivel

Boekrecensie: 50x Vegan zuivel @ Lauriekoek.nlIn 50x vegan zuivel staan allerlei recepten om zelf zuivelvervangers te maken. Of je nou veganist bent of vaker plantaardig probeert te eten, niet alle plantaardige zuivel is even lekker en smaken verschillen. Zelf maken geeft je meer controle over wat er in gaat en je kunt zelf alles aanpassen naar je eigen smaak. In 50x vegan zuivel staan niet alle recepten voor dingen als plantaardige melk en kaas, er staan ook recepten in voor wat je er vervolgens mee kunt doen. Van cheesecake tot pap, van kokos panna cotta tot aqua faba merengue.

Yoghurt of kaaz?

Over de naam van zuivelvervangers is nu te doen wat eerder rond vegaburgers te doen was. Namelijk de discussie of je een vega(n) hamburger wel een hamburger mag noemen. Dat mag nu, maar nu is de discussie verschoven naar of je soja yoghurt wel yoghurt mag noemen. Ik vind het wantrouwen jegens de consument dat er vanuit gaat echt wonderlijk. Ik weet dat de belangen in de zuivelindustrie groot zijn maar dit is wel heel erg “een kat in het nauw maakt rare sprongen”.

Boter, kaas en aqua faba

Goed terug naar 50x vegan zuivel. Daarin vind je dus recepten voor melk als notenmelk, havermelk, vegan boter (of zoals sommige mensen liever zeggen: margarine) room, yoghurt en ook kaas, in dit boek kaaz genoemd. Persoonlijk denk ik dat veganistische kaas een van de moeilijkste dingen is, al wordt dat langzaam beter. In haar voorwoord zegt schrijfster van het boek Marleen Visser dan ook terecht dat je een open mind moet hebben. Ook ei staat in het boek, hoewel ik daar bij het woord zuivel niet meteen aan denk is het leuk dat het er in staat. Anders komt aqua faba niet aan bod en dit magische kikkererwtenvocht moet iedereen kennen.Boekrecensie: 50x Vegan zuivel @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: 50x Vegan zuivel @ Lauriekoek.nl

Toetjes!

Marleen Visser is goed in toetjes, want ze schreef eerder al een boek over ijs. In 50x vegan staan dus naast basis recepten ook recepten voor toetjes en ook hartige zaken zoals kaazfondue, scrabled tofu en bechamel. Bij de plantaardige melkrecepten staan ook nog handige suggesties over wat je met de pulp die je overhoudt kunt doen. De recepten maken het leuk extra leuk, als je het zelf zuivel maken onder de knie hebt kun je altijd weer een stapje verder gaan. En dat wil ook echt als je de foto’s van al die lekkere toetjes ziet.Boekrecensie: 50x Vegan zuivel @ Lauriekoek.nl

Vegan kaaz voor de liefhebbers, toetjes voor iedereen

In mijn vriendenkring zouden sommige mensen trouwens wel steigeren als ik ze cream cheese op basis van tofu zou voorzetten, of de vegan kazen uit het boek. Waarvoor je zeker eerst even langs de natuurwinkel langs moet voor dingen als edelgist, of langs de toko voor kikkererwtenmeel en kala namak. Met de toetjes zou niemand moeite hebben, dat weet ik vrij zeker. Het is ook goed dat die gewoon met suiker gezoet zijn en niet een heel hoog rawfood gehalte hebben. Zulke vegan kookboeken zijn er al relatief veel.Boekrecensie: 50x Vegan zuivel @ Lauriekoek.nl

50x vegan zuivel
Marleen Visser
€18,99