Boekrecensie: De snelle bakplaat

Boekrecensie: De Snelle Bakplaat @ Lauriekoek.nlNa De Groene Bakplaat is er nu de snelle bakplaat van Rukmini Iyer. Het is min of meer hetzelfde concept: je maakt iets klaar en je oven doet verder het werk. Alleen is het dit keer maximaal 10 minuten voorbereidingstijd en maximaal 30 minuten in de oven. De nadruk is ligt in dit boek dus nog net iets meer op snelheid.

Minder actieve kooktijd

Het past in de huidige kooktrend, de meeste mensen staan steeds minder lang in de keuken. Ik geloof dan het in 20 jaar tijd van ruim 30 minuten naar ongeveer 10 minuten is gegaan, al kan ik actuele cijfers online niet terugvinden. Toch willen ze wel zelfgemaakt eten eten en iets op een bakplaat leggen en die in de oven schuiven past dan perfect. Ik zie steeds meer ovenkookboeken verschijnen die daar slim op inspelen.Boekrecensie: De Snelle Bakplaat @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: De Snelle Bakplaat @ Lauriekoek.nl

De snelle bakplaat: ingedeeld op thema

Waar De Groene Bakplaat was ingedeeld op oventijd is De Snelle Bakplaat ingedeeld op thema. Zo is er een hoofdstuk voor doordeweekse avonden en een speciaal hoofdstuk met gerechten voor het hele gezin waarvoor Rukmini navraag deed bij mensen met kinderen naar wat die lekker vinden. Verder is er aandacht voor het voorbereiden oftewel “preppen” van de lunchtrommel, hoofdstukken die een tafel vol en koken met vrienden heten en er zijn recepten voor een ontspannen weekend. O, en voordat ik het vergeet, iets wat mij heel blij maakt: er staan ook zoete recepten in!Boekrecensie: De Snelle Bakplaat @ Lauriekoek.nl

Soms vega, soms vegan, soms niet

Dit boek is dus niet vegetarisch of veganistisch, maar wat vegetarisch of veganistisch is wordt wel duidelijk aangegeven. Het woord staat duidelijk aan de zijkant van de pagina. De recepten die niet vegetarisch of veganistisch zijn, bevatten soms nog een tip om iets te vervangen om het wel vegetarisch of veganistisch te maken. Aan het begin van het hoofdstuk worden ze ook nog met een v of vegan aangegeven. Elk recept heeft een foto van het eindresultaat en een persoonlijke inleiding en nog een tip, opmerking of variatietips.

Lekker, gezond en snel

Persoonlijk vind ik het erg prettig om op een drukke dag de oven het werk te laten doen. Om alles klaar te maken, in de oven te gooien te gaan douchen en dan te eten bijvoorbeeld. Van mij hoeft dat niet perse binnen 30 minuten, iets langer is ook goed, maar het is fijn om een kookboek als de Snelle Bakplaat in huis te hebben. Dat biedt een hoop mogelijkheden als je het op een doordeweekse avond even niet meer weet. Ik las dat sommige mensen de Groene Bakplaat geen bijzonder kookboek vonden, maar soms wil je gewoon lekker gezond en snel eten. Dat is dan wat bijzonder is.Boekrecensie: De Snelle Bakplaat @ Lauriekoek.nl

Ik geloof dat Rukmini Iyer helemaal into de bakplaten is en nu weer bezig is met een nieuw kookboek op dat gebied. We wachten het af. In de tussentijd verheug ik mij erop om alle vegetarische en veganistische opties uit de snelle bakplaat te maken. Door de Groene Bakplaat had ik me zo goed als helemaal heen gekookt dus ik kijk er naar uit mijn favorieten uit dit kookboek te ontdekken en wat van de zoetigheden te maken. Ik heb zelfs zo’n falcon emaille bakplaat dus ik kan precies de plaatjes namaken.

De Snelle Bakplaat
Rukmini Iyer
€19,99