Boekrecensie: De wereldse bakplaat

Boekrecensie: De wereldse bakplaat @ Lauriekoek.nlDe wereldse bakplaat is het derde deel in de bakplaat serie van Rukmini Iyer, na de Groene bakplaat die vegetarisch en veganistische bakplaat gerechten bevat en de Snelle bakplaat voor de pijlsnelle gerechten uit de oven is er nu de wereldse bakplaat. Bakplaat gerechten geïnspireerd door verschillende wereld keukens.

Hoera voor de oven

Het koken van gerechten op een bakplaat of in een ovenschaal of bak, ook wel een traybake genoemd is populair. Ik ben persoonlijk ook fan. Soms heb je een lange dag en heb je daarna echt geen puf meer om iets wat veel stappen en gedoe vergt klaar te maken. Dan wil je iets in de oven schuiven om er daarna geen werk meer aan te hebben. Als ik weet dat er zo’n dag aankomt sla ik graag een van de boeken van Rukmini open. Ik heb inmiddels verschillende bakplaatfavorieten maar meer input is natuurlijk altijd welkom.Boekrecensie: De wereldse bakplaat @ Lauriekoek.nl

Inspiratie uit de hele wereld

Dit boek geïnspireerd door de verschillende reizen die Rukmini maakte. Als ze iets bijzonder proefde vroeg ze ter plaatse om het recept. Voor dit bakplaat boek wilde ze het gevoel oproepen dat ze had toen ze deze gerechten voor het eerst proefde, alleen dan wel zo eenvoudig dat ze te maken zijn op een doordeweekse avond. In veel internationale keukens worden geen ovens gebruikt, de recepten zijn dan aangepast zodat ze wel in de oven kunnen worden gemaakt. Ze zijn soms daardoor wel anders maar ook makkelijker te maken.

Het boek brengt bliksembezoekjes over de hele wereld, anders zou het een heel dik boek geworden zijn. De recepten zijn geografisch en thematisch ingedeeld. Europa en Noord-Azië zijn samengevoegd om dat de Noord-Aziatische keuken meer op de Europese keuken lijkt. Australazië en Zuidoost-Azië delen een hoofdstuk, omdat de Australische keuken bekend staan om fusion gerechten.

Een hoofdstuk per werelddeel

Na een korte introductie over ovens en bakplaten vind je de recepten die over zes categorieën verdeeld zijn: Midden- en Zuid-Amerika, VS en de Caraïben, Azië, Afrika en het Midden-Oosten en de twee hoofdstukken die hierboven al genoemd stonden, Europa en Noord-Azië en Zuidoost-Azië en Australazië. Het boek is niet vegetarisch maar er staat wel aangegeven wat er vegetarisch en veganistisch is. Alle vrijwel alle gerechten zijn hartig, maar aan het eind van ieder hoofdstuk vind je een zoet gerecht wat je natuurlijk ook op een bakplaat kan maken.Boekrecensie: De wereldse bakplaat @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: De wereldse bakplaat @ Lauriekoek.nl

Van bonen met rijst tot paneer

In het Midden & Zuid Amerikaanse hoofdstuk vind je Braziliaanse zwarte bonen met avocado en radijssalsa en rijst. In de VS buffalo wings van bloemkool met blauwekaasdip in Azië Dahl en matar paneer. In het Midden-Oosterse hoofdstuk linzen en pompoen met granaatappel melasse en dukkah. Allemaal dingen waarvan ik nu al weer dat ik ze ga maken. Het is een internationaal kookboek maar de meeste ingrediënten kan je bij de supermarkt vinden. Op wat kleine uitzonderingen zoals granaatappelmelasse na.Boekrecensie: De wereldse bakplaat @ Lauriekoek.nl

Al met al is De wereldse bakplaat weer een kookboek met hele fijne bakplaatgerechten. De wereldse invloeden waren er in de andere bakplaat boeken ook wel, maar hier zijn ze nog een pietsie duidelijker. Je kunt meteen naar het hoofdstuk gaan van de keuken waar je zin in hebt.Boekrecensie: De wereldse bakplaat @ Lauriekoek.nl

De wereldse bakplaat
Rukmini Iyer
€19,99