Boekrecensie: De zoete bakplaat

Boekrecensie: De zoete bakplaat @ Lauriekoek.nl
De zoete bakplaat is het laatste deel in de ontzettend succesvolle bakplaatserie van Rukmini Iyer. Het idee is dat je iets voorbereid, in de oven schuift en er verder niet meer naar om kijkt. Een concept dat heel goed bij bakken past. Alleen heeft bakken ten onrechte de reputatie moeilijk of tijdrovend te zijn. Een vooroordeel wat Rukmini met haar baksels onderuit probeert te halen.

Niet alleen een bakplaat

Misschien denk je nu alleen bakplaatvormige baksels te treffen. Zoals plaatcake, focaccia en brownies dan heb je het mis. Ja natuurlijk staat er cake in en brownies en broodjes. maar niet alles heeft een vierkante bakvorm vorm. Je hebt dus ook items als een cupcake vorm of een taartvorm nodig. Waar het bij andere bakplaat boeken wel uitmaakt wat voor bakvorm je gebruikt maar ook weer niet maar het bij bakken wel uit. De maat van de bakvorm bepaalt namelijk hoe snel iets gaat is. De maten in centimeters staan dan ook in ieder recept vermeld.Boekrecensie: De zoete bakplaat @ Lauriekoek.nl

Voor vegetariërs, veganisten, zonder gluten en…diabetes vriendelijk?

Eerdere kookboeken van Rukmini’s hand bevatte ook al allerlei recepten voor vegetariërs en veganisten. In De zoete bakplaat staat ook keurig vermeld wat veganistisch is en wat glutenvrij en er staan best wel wat glutenvrije opties in! Wat nieuw is is diabetesvriendelijk, Rukmini’s vader heeft diabetes type 2. Ze geeft in het boek tips om recepten (sommige niet allemaal) aan te passen met dadelsiroop of met xylitol (wat volgens haar geen nasmaak heeft, ik vind het persoonlijk overigens wel een nasmaak hebben). Ze raadt ook aan om dit te bespreken met je huisarts. Sowieso zou ik iedereen die iets als diabetes of coeliakie heeft willen aanraden om naar een gespecialiseerde diëtist te gaan. Achterin het boek vind je nog een aanpassingstabel en zijn de koolhydraten per portie berekend.Boekrecensie: De zoete bakplaat @ Lauriekoek.nl

Cake, brownies en broodschotel

Goed wat staat er nog meer in de zoete bakplaat behalve cakes, plaatcakes, muffins en brownies? Nou, koekjes, kruimeltaarten, open taarten en broodschotels (ontzettend handig als je oud brood in huis hebt wat nodig verwerkt moet worden). Brood wordt het vaakst weggegooid. Het klinkt misschien een beetje raar maar geloof me probeer het eens. Voor als je weinig puf hebt is er een hoofdstuk met recepten die weinig moeite kosten maar toch een fijn resultaat opleveren. Er zijn allerlei broodjes van zoete koffiebroodjes tot een broodzon met kaas in het midden.Boekrecensie: De zoete bakplaat @ Lauriekoek.nl

Fruittaart van de oma van Zoe

Er is ook een hoofdstuk bij met wereldse feestdagen met daarin recepten voor kerststol met marsepein, rugelach met dadel en walnoot, fruittaart en kokosburfi. Zeker nu de feestdagen weer in aantocht zijn krijg ik daar warme gevoelens bij. Het verhaal bij de fruittaart waarvoor Rukmini het recept kreeg van een studievriendin die het weer van haar oma kreeg is mooi. Het is ook nog eens een oorlogsrecept en er staat zelfs tips bij van de oma in kwestie. Mooier kan een recept bijna niet denk ik zo.Boekrecensie: De zoete bakplaat @ Lauriekoek.nl

Bakken maar!

Nu het buiten weer kouder wordt,  is het echt weer tijd om te bakken. Dat kan met de zoete bakplaat heel goed. Ik kan me voorstellen dat als je al fan bent van de andere bakplaat boeken dit een mooie aanvulling is. Aan de andere kant is het omdat het geen avondmaaltijden bied wel een pietsje anders dan de andere boeken uit de bakplaat serie. Het biedt heel veel lekkere potentiële toetjes.Boekrecensie: De zoete bakplaat @ Lauriekoek.nl

De zoete bakplaat
Rukmini Iyer
€21,99