Boekrecensie: De bijbel van de Turkse keuken

Boekrecensie: De bijbel van de Turkse keuken @ Lauriekoek.nlDe bijbel van de Turkse keuken verscheen eigenlijk vorig jaar al, maar is toen op wonderlijke wijze aan mijn aandacht ontsnapt. Hoe kan dat nou? Gelukkig is het nooit te laat om een kookboek alsnog te recenseren.

Turkse kookboeken

Er verschijnen in Nederland niet heel veel kookboeken over de Turkse keuken. Zelf heb ik veel Midden-Oosterse kookboeken, maar tot nu toe had ik geen enkel boek dat specifiek over de Turkse keuken gaat, gek eigenlijk wel. Ik kom graag bij Turkse winkels en supermarkten. Voor ingrediënten die ik nergens anders kan vinden, maar ook voor de beste Turkse yoghurt en broodjes zoals de simit en royale bossen verse kruiden. Sinds ik uit Amsterdam ben weg verhuisd, mis de de buurtsuper van daar nog regelmatig.Boekrecensie: De bijbel van de Turkse keuken @ Lauriekoek.nl

Mezze en raki

Bij de uitleg over de ingrediënten waarmee het boek van Hale Amus begint voel ik dan ook een licht gevoel van heimwee. Er staat ook iets over de geschiedenis van de Turkije en de Turkse keuken in het boek en over de mezzecultuur en hoe je raki op de juiste manier serveert. Ik hoorde laatst iemand trouwens beweren dat mezze de nieuwe tapas zijn toen het over de food trends van 2023 ging. Zelf geeft het mij altijd een vreemd gevoel om iets wat al lang bestaat plots tot “trend” te verheffen, alsof het daarna weer in de vergetelheid zal verdwijnen terwijl we naar de volgende trend hollen.
Boekrecensie: De bijbel van de Turkse keuken @ Lauriekoek.nl

Hale Amus

Hale Amus is geboren in Koeweit en groeide als dochter van een Turkse moeder en Palestijnse vader op in Istanbul. Ze verhuisde in 2016 naar Nederland en is daar Turkish Tale begonnen. Met haar bedrijf organiseert ze workshops en ze kookt wekelijks menu’s die afgehaald kunnen worden. Ze woont met haar man en zoon in Eindhoven.

7 regio’s met ieder zijn specialiteit

De recepten in De bijbel van de Turkse keuken zijn ingedeeld in 7 regio’s. Elke regio heeft een korte introductie waarin verteld wordt waar dat gedeelte van Turkije bekend om staat. Er is ook een hoofdstuk met basisrecepten voor bijvoorbeeld Turkse thee, Turks brood en ingelegde bieten. Ieder recept is ook voorzien van een inleiding met extra achtergrond informatie of serveersuggesties of een persoonlijke anekdote. Bij de meeste recepten (niet alle) staat ook een foto van het eindresultaat.Boekrecensie: De bijbel van de Turkse keuken @ Lauriekoek.nl

Turkije

Turkije is omringd door water. De ligging van het land maar ook migratie heeft het land gevormd. Eten is heel belangrijk voor Turken legt Hale Amus in het voorwoord van De bijbel van de Turkse keuken uit. In het dagelijks leven en bij feesten en begrafenissen. Elke regio heeft specialiteiten maar daarbinnen hebben families hun eigen recepten. De recepten worden gekookt zonder veel af te wegen wat het schrijven voor Hale Amus een uitdaging maakte. Haar oma leerde nieuwe recepten kennen, haar tante schreef ze open die recepten schonk ze aan de moeder van Hale. Hale kookte toen ze heimwee had de recepten die ze miste en kreeg advies van haar moeder. Ze deelde het eten met vrienden, want ook delen is belangrijk in de Turkse keuken.Boekrecensie: De bijbel van de Turkse keuken @ Lauriekoek.nl

Vlees maar ook zeker vegetarisch

Misschien denk je bij de Turkse keuken vooral aan vlees, maar er staan naast de vleesrecepten die je verwacht behoorlijk wat vegetarische gerechten in De bijbel van de Turkse keuken. Denk aan linzensoep, gevulde druivenbladeren, pilav, eieren, peulvruchten, groenten en zuivel komen voorbij. Wat mij ook opvalt en vrolijk stemt: veel baksels snacks zoals börek en koekjes zoals Şekerpare, maar ook veel brood zoals maisbrood, pide, platbrood, Turks brood en walnoten broodjes. Er staan recepten in dit boek voor ontbijt, snack, avondeten, hartig en zoet.Boekrecensie: De bijbel van de Turkse keuken @ Lauriekoek.nl

Voor de ingrediënten kan je in veel gevallen best in de supermarkt terecht, waar ze ook vaak een hoek met Turkse producten hebben. Toch zou langs de dichtstbijzijnde Turkse winkel gaan. Daar vind je vast en zeker wat je nodig hebt en meer. Voor de verschillende soorten kaas, sumak, rozenwater, filo maar ook verse groenten kun je uitstekend daar terecht. Weet ook dat ik jaloers op je bent, want ik heb geen Turkse winkel in mijn buurt. Alleen een saaie supermarkt.Boekrecensie: De bijbel van de Turkse keuken @ Lauriekoek.nl

De bijbel van de Turkse keuken
Hale Amus
Uitgeverij Carrera culinair