Boekrecensie: Be more vegan

Boekrecensie: Be more vegan @ Lauriekoek.nl Be more vegan van Niki Webster gaat om stap voor stap veganistisch eten, of eigenlijk leven, want veganisme behelst meer dan voedsel alleen. Hoewel ik weet dat termen als veganist of vegetariër worden gebruikt voor mensen die helemaal afzien van het gebruik van vlees en vis- of dierlijke producten. Nu richten steeds meer kookboeken zich op de steeds groter wordende groep mensen die regelmatig vega of vegan wil eten maar niet perse vega(n) is.

Voor beginnende veganisten

Bij Be more vegan is de vibe van het boek toch nog weer een beetje anders. Het lijkt zich vooral op beginnende veganisten, of misschien vegetariërs met een wat plantaardiger inslag te richten. De introductie van het boek gaat in op waarom je voor veganisme zou kunnen kiezen. Hoe je het praktisch uitvoert, daarbij komen ook zaken als cosmetica en kleding voorbij. Want ook die kunnen dierlijke producten bevatten, of op dieren zijn getest.

Er is in Be more vegan aandacht voor de absolute basis op het gebied van voeding en gezondheidspunten waar je op moet letten als veganist. Zoals eiwit, B12 en omega 3. Natuurlijk wordt ook ingegaan op verschillende producten die dierlijke producten kunnen vervangen in de keuken. Er is ook een lijst van wat handig is om standaard in huis te hebben en er staan recepten in voor vervangers die je zelf kunt maken, zoals plantaardige melk en plantaardige kaas.Boekrecensie: Be more vegan @ Lauriekoek.nl

Makkelijke recepten

Na de introductie is het tijd voor de recepten, 50 in totaal. Het  boek vertelt ons dat het makkelijke recepten zijn en ik denk dat dat wel klopt. Er zijn ontbijtrecepten, lunchrecepten, recepten voor het avondeten en recepten voor snacks en zoetigheden. Van smoothies tot overnight oats, van chili sin carne, tot wraps en pastasalade. Alle recepten die handig zijn om als nieuwe veganist te leren kennen staan er in. Ik denk dat veel van wat er in Be more vegan staat voor iets gevorderden al gesneden veganistische koek is maar voor beginners staan er genoeg in.Boekrecensie: Be more vegan @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Be more vegan @ Lauriekoek.nl

Puntjes van kritiek

Toch heb ik wel een klein beetje kritiek op dit boek. Voor sommige gerechten lijkt me dat een recept een beetje overbodig is, zoals een tosti met vegan kaas. Wat ik ook jammer vind is dat de baksels allemaal gezoet zijn met dadels en ook gebruik maken van kokosolie. Persoonlijk houd ik van dadels, maar ik zoet er niet alles wat ik bak mee. En kokosolie is duur en niet per se gezond, buiten dat proef je het vaak ook terug. Ook is het niet per se zo dat veganistisch ook “suikervrij” betekent. Dadels bevatten van nature veel suikers. Ook de befaamde dadel notenballetjes (bliss balls) staan in dit boek, ik kan persoonlijk geen blissball meer zien.

Prima boek

Al met al is Be more vegan een prima kookboek voor beginners die het simpel willen houden. Er staan recepten in met peulvruchten en vleesvervangers als tofu en tempeh. Er wordt dus niet heel sterk op kant-en-klare vleesvervangers geleund ,wat ik goed vind. De baksels kunnen leuker maar als je als vegan in wording, of als bakker de plantaardige kant op wil qua bakken zijn daar tegenwoordig ook steeds meer coole kookboeken voor.Boekrecensie: Be more vegan @ Lauriekoek.nl

Be more vegan
Niki Webster
€15,99