Boekrecensie: Advent

Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl
Kerst is belangrijk, maar de advent is minstens even belangrijk. Althans in Duitsland, waar kerst heel serieus wordt genomen. Het naar kerst toeleven is daar ook een periode met zijn eigen tradities en feestelijkheid. Het is ook een periode waarin veel gebakken wordt. In het kookboek Advent vind je de beste Duitse baksels voor deze periode, de kerst(avond) en carnaval en nieuwjaarsavond.

Koekjes, koekjes en nog eens koekjes

Bij kerstbaksels denk je misschien aan kerstbrood, of stollen. Er is echt veel meer dan dat, in Advent staan veel koekjesrecepten, opgedeeld in lebkuchen, twee keer gebakken koekjes (zweiback) marsepeinkoekjes, kerstmarktkoekjes, spritzgeback en koekjes met patronen, gekruide koekjes, koekjes met nootjes, chocoladekoekjes, makronen en dubbele koekjes. Er zijn uiteraard ook nog koekjes om de kerstboom mee te versieren en boterkoekjes. Oh en koek om een hexenhaus mee te bouwen (ik vind de Duitse spelling van heks met een x eigenlijk veel cooler).

Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl

Meer dan koekjes alleen

Naast koekjes is ook gedacht aan een adventontbijt, verschillende soorten kerstbrood in de vorm van brood met gedroogd fruit, maar ook verschillende versies van stollen. Er zijn broodkransen, hartig en zoet, taart voor bij de koffie in bijvoorbeeld gugelhupf of marsepeincake. Uiteraard zijn er ook typische kerstdranken bij in de vorm van glühwein, kinderpunch, kerst schnapps en eierlikör. Of hete chocolademelk met rum. Alles is verdeeld over 24 hoofdstukken, naar de 24 dagen van de advent.Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl

Bunter teller

Bij alle kerstkoekjes of adventkoekjes hoort het fenomeen bunter teller. Het betekent vrij vertaald: kleurrijk bordje, het is echt een Duitse traditie. In november gaat iedereen bakken, het is de bedoeling dat je nooit zonder koekjes komt te zitten. Eerst worden de meest houdbare koekjes gebakken en naarmate de kerst dichterbij komt de minder houdbare. Als er bezoek komt wordt er een bordje met allerlei verschillende koekjes gepresenteerd. Ook familieleden kunnen hun eigen bunter teller krijgen met snoep, noten en koekjes. Het is als het ware een soort kaasplankje maar dan met koekjes. Het is traditioneel maar je mag er zelf aan toevoegen wat jij lekker vindt.Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl

Veel mooie foto’s

Er staan heel veel mooie foto’s in advent. Voornamelijk van het huis van Anja Dunk zelf. Ik volg haar op Instagram sinds ik haar vorige kookboek Strudel+knodel recenseerde. Ze heeft een huis vol bijzondere spullen en heeft ook heel veel mooie kerst items die echt sfeer geven in foto’s. Zelf geeft ze in het voorwoord aan de corona zorgde dat er amper mensen op de foto’s staan en dat ze het jammer vindt, maar het geeft een bepaalde verstilde sfeer die ik eigenlijk wel waardeer. Elk van de 24 hoofdstukken heeft een persoonlijke inleiding van Anja en een door haar gemaakte linosnede. Het boek ademt echt kerst op zijn eigen unieke manier.Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl

Even naar de Oosterburen

De meeste recepten zijn te maken met ingrediënten uit de supermarkt. In een hoop koekjes zit amandelmeel, dus sla dat vooral groots in als je met dit boek aan de slag wil. Naar sommige dingen, zoals maanzaad in grote hoeveelheden, marsepein, of hertshoornzout zal je even moeten zoeken. Je kunt voor het ware kerstgevoel uiteraard ook even de grens over gaan voor wat speciale boodschappen en de nodige inspiratie, maar online kun je gelukkig ook van alles vinden.

Ik ben dol op kerstkookboeken en ik heb er ook best een paar. Advent is een goede toevoeging, zoiets had ik nog niet en ik ben dol op Duits brood en koekjes. Nu kan ik een gedeelte daarvan ook thuis maken. Ik weet niet of ik de hele advent lang ga bakken maar het is nu zeker een optie. De sfeer in het boek klopt en de stoffen kaft maken het een boek dat gemaakt is om lang te bewaren en er steeds weer bij te pakken.Boekrecensie: Advent @ Lauriekoek.nl

Advent
Anja Dunk
Uitgeverij Hardie Grant (Quadrille)
€ 32

NB Het lijkt erop dat dit Engelstalige boek wat leveringsproblemen heeft. Ten tijde van het schrijven van deze recensie was ik mij daar niet van bewust. Informeer bij verkopers van Engelstalige kookboeken. Als je uit Engeland bestelt, wees je er dan van bewust dat je extra belasting betaalt en dat je boek er lang over kan doen. Mijn exemplaar zat een maand vast op de grens.

Posted by on 12 december, 2021