Boekrecensie: Strudel + Knödel

Boekrecensie: Strudel + Knödel @ Lauriekoek.nlStrudel + Knödel, probeer dat maar eens een paar keer heel snel achter elkaar te zeggen. Beiden zijn bekende gerechten uit de Duitse keuken en dat is ook waar dit kookboek over gaat. De moderne Duitse keuken, of eigenlijk hoe de Duitse keuken Anja Dunk beïnvloed heeft en over hoe zij nu kookt.

Duits comfort food

Anja Dunk is half Duits half Welsh. Ze woonde in allerlei landen, waaronder Wales, Duitsland, maar ook in Zuid-Oost Azië en Afrika. Al die tijd kookte haar Duitse moeder de dingen uit haar vaderland. Zo is Duits eten haar comfort food geworden en het comfort food van haar gezin, want Anja heeft drie zoons die op hun beurt ook weer opgroeien met het door de Duitse keuken geïnspireerde eten van hun moeder.

De nieuwe Duitse keuken

Het beeld wat veel mensen van de Duitse keuken hebben klopt niet, stelt Anja Dunk. Het is vaak ouderwets en vooral gestoeld op het beeld van de jaren ’50. Toen ging er een “vreetgolf” door Duitsland, er kwamen allerlei producten beschikbaar, ook exotische en zo ontstond het beeld van de dikbuikige Duitser die vooral veel at. Sinds de jaren ’50 is er veel gebeurd, mensen gingen op vakantie, er kwamen gastarbeiders naar Duitsland en Oost- en West-Duitsland werden herenigd. Er was dus veel te kiezen en mensen kozen soms ook bewust voor traditie. Dit is de nieuwe Duitse keuken.Boekrecensie: Strudel + Knödel @ Lauriekoek.nl

Strudel + Knödel is een doorbladerboek

De indeling van het boek is heel poëtisch, titels als “eenvoudig en troostrijk” “voedsel voor de ziel” “Duitse smaken” en “alles mag” geven weinig weg. Het is dus vooral een kwestie van bladeren en dat is geen straf. Het hele boek is doorspekt met foto’s van de eetkamertafel van huize Dunk en bij vrijwel ieder recept zit ook een foto. Het hoofdstuk “Duitse smaken” heeft grijze pagina’s en lijkt apart te staan van de rest. Het vertelt over kruiden en hoe die in Duitsland al dan niet regionaal worden gebruikt, vaak samen met een recept.Boekrecensie: Strudel + Knödel @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Strudel + Knödel @ Lauriekoek.nl

Voldoende keuze voor vegetariërs

Een van de gedachtes bij de Duitse keuken is dat er weinig ruimte is voor vegetariërs. In dit kookboek valt dat heel erg mee, er staat echt ruim voldoende keuze in. Van vlierbessen en komkommersoep, van ingemaakte frambozen tot hartige kwarktaart, tot aardappelbeignets. Voor de mensen die van bakken houden, van dat heerlijke stevige Duitse brood en het gebak heb ik ook goed nieuws, er staat van alles in. Een geweldig uitziende appelcake, roggecake, hartige en zoete gevulde strudel, rabarbertaart.Boekrecensie: Strudel + Knödel @ Lauriekoek.nl

Modern en klassiek

Strudel + Knödel voelt heel huiselijk en heel modern tegelijk. Hoewel alle klassiekers uit de Duitse keuken in ingrediënten en vaak ook in recepten voorbij komen zitten er ook genoeg moderne opties bij. Het boek is modern vorm gegeven wat goed werkt. Dit is ook de eerste keer dat ik een auteur in het voorwoord heb zien schrijven dat ze een krap budget heeft voor maaltijden. Nou betekent het niet dat het ineens een mega budget kookboek is, dat is het niet. Alleen is het zo dat ik bij de meeste kookboeken auteurs het gevoel krijg dat ze een oneindig budget hebben. Vandaar dat dit mij zo opvalt.Boekrecensie: Strudel + Knödel @ Lauriekoek.nl

Strudel + Knödel
Anja Dunk
Uitgeverij Nijgh & van Ditmar