Boekrecensie: Welmoeds wilde keuken

Boekrecensie: Welmoeds wilde keuken @ Lauriekoek.nlWelmoeds wilde keuken klinkt als een boek over Wildplukken, maar maar het blijkt veel meer te zijn dan alleen dat. Er staat zeker een wildplukgedeelte in het kookboek, maar eten maakt Welmoed Bezoen wild en ze wil die wildheid aan je doorgeven middels dit kookboek.

Welmoed

Ik recenseerde al eerder boeken van Welmoed Bezoen: Gloeiend groen en zeer recent nog Saladebijbel. Volgens mij is dit haar meest persoonlijke kookboek tot nu toe. Dat merk je aan de tone of voice, die in andere kookboeken ook te herkennen was, alleen worden er nu meer persoonlijke verhalen gedeeld en je ziet het ook terug in de foto’s. Allereerst de cover waar ze zelf op staat, maar ze is ook meer te zien op foto’s door het hele kookboek heen. Ik krijg hier en daar wat Alison Roman vibes en het boek doet mij ook denken aan Home Made basics van Yvette van Boven.Boekrecensie: Welmoeds wilde keuken @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Welmoeds wilde keuken @ Lauriekoek.nl

Wild

De recepten in het boek zijn bedoeld om je wild te maken, wild over koken. In dit boek vind je de recepten die Welmoed Bezoek graag eet. Van simpel tot ingewikkeld van ontbijt tot drankjes en alles daar tussenin. Het wordt nergens zo genoemd, maar ik zie nergens vlees of vis in de recepten. Ik snap zowel de mensen die willen uitleggen waarom ze die keuze maken als mensen die daar geen aandacht aan besteden. Voor mij als vegetariër was het een aangename verrassing. Steeds meer mensen eten minder of heel weinig vlees en vis en zo komen er steeds meer voor mij geschikte kookboeken bij.

De recepten in Welmoeds wilde keuken variëren van een broodje tomaat met mayonaise, waarbij je zelf basilicum mayonaise maakt tot kerstlasagne met behoorlijke ingrediëntenlijst. Maar zoals Welmoed ook al aangeeft, dan is het kerst dus dan moet je wat extra moeite doen. Verder zijn de recepten ook qua thema of land van alles wat. Wat wildplukken, zelfgemaakte magnolia-azijn, crumpets, pompoen quesadilla’s, gebakken rijstvel met alle toppings. Het is een lekker ratjetoe van recepten. Bij vrijwel ieder recept staat een foto van het eindresultaat, alle recepten hebben een persoonlijke inleiding.

De hoofdstukken gaan van ontbijt tot lazy days wanneer je geen zin hebt om te koken tot te heet om te koken, voor als je keuken te warm is. Een scenario wat bij mij steeds vaker voorkomt. Er is een heel pannenkoekenhoofdstuk, een herfst hoofdstuk en een hoofdstuk gewijd aanhowstoppers. Het grootste hoofdstuk, Bijdehandjes staat vol met smaakmakers om je eten net dat met extra oomph te geven. Denk aan ingelegde kumquats, lavassiroop, daslookzout of ego death chilisaus. Helemaal achterin vind je een wildplukgidsje (ja gidsje), had ik het toch niet helemaal fout met mijn wildplukboek gedachten.

Wonderzoet

Als ik een hoofdstuk als mijn persoonlijke favoriet moet aanwijzen is het toch wel wonderzoet. Welmoed was patisseriechef bij een tweesterrenrestaurant, dus dat schept enige verwachting. Het hoofdstuk stelt niet teleur: botermochi, bananencake, verschillende soorten ijs waaronder koffieroomijs met granita en steranijs-ijs met zwarte peper en geroosterde appels. In het een toost op brood hoofdstuk komen trouwens ook al bakkunsten van haar hand voorbij, in de vorm van het populaire Japanse melkbrood en speculaasbuns met roomkaasfrosting.Boekrecensie: Welmoeds wilde keuken @ Lauriekoek.nl

Ingrediënten

Hoewel de recepten geen vlees of vis bevatten, wordt er wel gebruik gemaakt van kazen die wellicht niet vegetarisch gestremd zijn. Als dat een probleem is kan je je kaasboer om een vega alternatief vragen. Verder kom je met een goede supermarkt en toko in de buurt een heel eind. Welmoed Bezoen legt ook uit dat je het beste kunt investeren in bijvoorbeeld azijn wat ouder is en die op traditionele wijze gemaakt wordt. Dit ben ik met haar eens. Kijk vooral ook eens de Keuringsdienst van Waarde aflevering over azijn.

Van alles wat

Na het lezen van dit kookboek heb ik Welmoed Bezoen een stuk beter leren kennen, haar Portugese roots, haar vriend Anker en haar reizen. Ook heb ik een hele hoop leuke recepten voorbij zien komen die ik zeker wil proberen. Het boek is een goede mix van simpel en wat ingewikkelder, bekend en onbekend. Er is geen echt thema, maar ik weet ook niet of een kookboek dat echt nodig heeft om leuk te zijn. Ik ben natuurlijk al wild van koken, anders had ik dit blog niet, dat spreekt vanzelf. Toch kan ik me voorstellen dat je met Welmoeds wilde keuken iemand best wild of wat wilder van koken mee kan maken.

Welmoeds wilde keuken
Welmoed Bezoen
Uitgeverij Carrera culinair