Boekrecensie: Whole food voor elke dag

Boekrecensie: Whole food voor elke dag @ Lauriekoek.nlWhole food voor elke dag is het nieuwe kookboek van Amy Chaplin. Als je hier al heel lang meeleest weet je dat ik de voorganger van dit boek het Engelstalige At home in the wholefood kitchen in 2015 besprak. Ik was toen echt fan van dat boek, ik was dus heel benieuwd wat ik van Whole food voor elke dag zou vinden.

Basiskookboek

Het is een lijvig boek, het belooft 250 pure en vegetarische recepten zonder zuivel, gluten en geraffineerde suikers. Het is een beetje het idee van een basiskookboek, recepten voor elke dag, informatie waar je wat aan hebt. De recepten zijn verdeeld over 20 hoofdstukken. Ze bestaan uit 1 basisrecept met meerdere variaties. In elk hoofdstuk vind je ideeën over garnering en andere extra’s en advies over hoe iets het beste kunt bewaren of invriezen. De meeste gerechten zijn trouwens ook veganistisch of kunnen dit met aanpassingen worden. Ik heb een aantal van de recepten zelf uitgeprobeerd en leidde tot nu toe steevast tot een zeer smakelijk eindresultaat zonder al teveel moeite.

Extra aandacht voor groenten

De enige uitzondering op het basis concept is het groente hoofdstuk, dat is ingedeeld op basistechnieken voor allerlei seizoensgroenten. Stomen, bakken, roosteren, fermenteren, inmaken en koken met zeegroenten (zeewier) komen in dat hoofdstuk aan bod. Ook vind je veel tabellen met stoom- en roostertijden van de verschillende soorten groenten. Handig als je iets wil klaarmaken wat je nog niet kent.Boekrecensie: Whole food voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Groente met miso @ Lauriekoek.nl

De meeste recepten in Whole food voor elke dag die echt bedoeld zijn voor doordeweeks, maar er wordt ook aandacht besteed aan het maken voor dingen voor de voorraadkast. Recepten die je weken lang kunt bewaren, in kunt vriezen. Zodat je altijd iets in huis hebt. Ook worden allemaal tips gegeven over hoe je het beste je maaltijden kunt plannen en hoe je slim kunt koken. Aan werkelijk alles is gedacht, er zijn zelfs allemaal voorbeeld lijstjes bij ter inspiratie.Boekrecensie: Whole food voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Pasta met doperwtjes @ Lauriekoek.nl

Glutenvrij en superfoods

Alles in het Whole foods voor elke dag is of kan glutenvrij. De eerste hoofdstukken gaan dan ook over chia, muesli, volkorenpap op basis van pseudogranen als gierst en haver en het bakken van glutenvrij brood van pitten en zaden. Tijdens het maken van notenmelk komen ook de nodige superfoods voorbij zoals maca, matcha en mesquite. Ook komen er heel even adaptogenen voorbij, stoffen die hormoon balancerend zouden werken. Ik ken ze nog uit het Vegan zuivelboek.

Het doet allemaal denken aan clean eating, een trend die inmiddels mijn neus echt wel uit komt. Toch is er iets aan de toon van het boek en de recepten wat me wel aan staat. Ik mag dan niet per se gierstpap voor ontbijt willen eten, omdat ik niet glutenvrij hoef te leven, maar de compotes en de groente recepten zien er heerlijk uit, lijken me zeer haalbaar op een doordeweekse dag en er staan toch ideeën en combinaties bij die ik nog niet geprobeerd heb. Er staan ook goede vegetarische basics in het boek, zoals het bakken van tempeh, klaarmaken van bonen en het omgaan met zeewier een goede bron van umami. Ook de baksels zien er heerlijk uit, zoals deze amandelcake.Boekrecensie: Whole food voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Whole food voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Whole foods vind je bij de natuurwinkel

Voor veel ingredienten in Whole foods voor elke dag zal je naar de natuurwinkel moeten. Producten als rijststroop, gierst en  zeewier vind je daar vrijwel allemaal. Voor seizoensgroenten kun je uitstekend op een biologische markt terecht. Echt moeilijke dingen zoals kliswortel, vind je online en bij goed gesorteerde kruidenwinkels. Voor dit boek is het handig als je een goede blender hebt, voor recepten waarin je dingen goed fijn moet malen of romig moet blenderen.

Na At home in the whole food kitchen is dit het kookboek wat meer geschikt is voor doordeweeks. Het is fijn dat het in het Nederlands vertaald is. Het is een mooi opgemaakt kookboek wat goed de basis van de vegetarische keuken behandeld, zoals het klaarmaken van tempeh, bonen en groenten en het is voorzien van prachtige foto’s. Door het gebruik van superfoods en het glutenvrije en veganistische karakter zal het kookboek niet iedereen aanspreken maar als je jezelf ook maar een beetje een hippie vindt, weet je ook die kant van Whole foods voor elke dag weten te waarderen.Boekrecensie: Whole food voor elke dag @ Lauriekoek.nl

Whole food voor elke dag
Amy Chaplin
€35,99