Boekrecensie: Wild en zoet

Boekrecensie: Wild en zoet @Lauriekoek.nlWild en zoet je eigen zoetigheden bakken met in het wild geplukte planten, van duizendknoop tot paardenbloem, daar gaat dit kookboek over. Met 22 eenvoudig te vinden planten kun je gebak maken met unieke smaken uit de natuur.

Rachel Lambert

Rachel Lambert schreef eerder een (niet vertaald) boek over zeewier. Wildplukken maakt al heel lang onderdeel uit van haar leven, zo plukt zelf wild, maar plukt ook wild met groepen om mensen te leren over eetbare planten in de natuur. Ze houdt ook heel erg van zoetigheid en ze bedacht dat die twee ook uitstekend te combineren zijn. Ze maakte een brandnetel-honingcake en dat was een belangrijk moment dat aan de basis stond voor dit boek. Hiervan valt te lezen dat ze hoopt dat je met dit boek naar buiten gaat en je omgeving gaat verkennen.Boekrecensie: Wild en zoet @Lauriekoek.nl

Wildplukken

Natuurlijk moet wildplukken zorgvuldig gebeuren. Je kunt niet zomaar altijd overal alles plukken, dat is niet respectvol naar de natuur en andere plukkers maar het zou ook kunnen dat de grond van iemand is. In het boek staat dan ook een lijst met vragen die je jezelf moet stellen als je gaat wildplukken. Ook staat er een overzicht in van wilde en zoete smaken en de wildplukcyclus met in welk seizoen de 22 planten die in Wild en zoet in recepten worden gebruikt beschikbaar zijn of op hun best.

Per plant, per seizoen

De recepten zijn ingedeeld per seizoen en binnen het seizoen per plant. Elk seizoen heeft zijn eigen korte intro en daarna komen de recepten. Eerst volgt een introductie van de plant zelf met een heel duidelijke foto, zodat je een goed beeld hebt van waar je naar moet zoeken. Daarna volgen een paar recepten met die plant, in zijn geheel of gedeeltes, bijvoorbeeld de bloemen. Bij veel in totaal 101 recepten, staat ook een foto van het eindresultaat. Door het boek heen staan ook stilistische afbeeldingen van planten wat een extra levendigheid geeft.
Boekrecensie: Wild en zoet @Lauriekoek.nl

Zoetigheid voor iedereen

De recepten zijn opvallend vaak glutenvrij en vaak ook veganistisch. Dit staat ook aangegeven bij het recept. Rachel Lambert maakt liever ook geen gebruik van wat zij geraffineerde suiker noemt. Dus zoetstoffen zoals honing en muscavadosuiker. Sommige recepten zoals energieballetjes (ja daar zijn ze weer) met gedroogde brandnetel of munt-kokosgebak met dadel en amandel doen daarom wel een beetje natuurwinkel en rawfood aan. De recepten zijn allemaal zoet en de selectie is breed: er is jam, cake, taart, koekjes, ijs, granita, siroop en toetjes.Boekrecensie: Wild en zoet @Lauriekoek.nl

Weinig moeilijke ingrediënten

De ingrediënten in de recepten zijn niet heel moeilijk te vinden. Een supermarkt volstaat meestal en anders heeft een natuurwinkel het wel. Het “moeilijkste” van de ingrediëntenlijst is uiteraard het wildgeplukte ingrediënt, maar dat is ook een deel van de lol, speuren naar planten, al zijn er online ook hulpmiddelen te vinden in de vorm van kaarten waar wildplukkers elkaar kunnen tippen waar welke plant te vinden is. Er zitten planten bij die echt iedereen kent, zoals de paardenbloem en de brandnetel, dus ik zou zeggen dat je die zou moeten kunnen vinden. Sterker nog vorig jaar stonden beiden zelfs gewoon in mijn achtertuin.

Wild en zoet: wildplukken en bakken

Als je een door de wol geverfde wildplukker bent, dan vertelt dit boek je wellicht weinig nieuws behalve misschien de recepten. Als je zin hebt om wild te plukken, maar nog niet zo goed weet waar je moet beginnen en van bakken houdt, dan is Wild en zoet een uitstekend uitgangspunt. Met de foto’s in dit boek en een beetje park of natuur in de buurt kom je een heel eind. Er zijn zeker al wel andere wildplukboeken met recepten, maar een boek met alleen zoete opties zoals Wild en zoet nog niet. Een goede aanvulling op bestaande wildplukboeken dus.Boekrecensie: Wild en zoet @Lauriekoek.nl

Wild en zoet
Rachel Lambert
Sterck & De Vreese