Boekrecensie: Vijf ingrediënten vegetarisch

Boekrecensie: Vijf ingrediënten vegetarisch @ Lauriekoek.nlDe titel zegt het al, dit boek gaat voor makkelijk en snel met weinig (vijf) ingrediënten. Eerder dit jaar recenseerde ik al een 5 ingrediënten vegan kookboek en nu is er deze vegetarische versie, geschreven door Anne-Katrin Weber waar ik eerder het kookboek Last minute vegetarisch van recenseerde. Dit boek sluit daar eigenlijk naadloos op aan.

5 Ingrediënten

Binnen de 5-ingrediëntenfilosofie zijn er altijd een paar dingen die altijd terugkeren. Hoeveel dingen teller er mee? Veel auteurs maken gebruik van voorraadkast ingrediënten die niet meetellen, omdat je anders met olijfolie, peper en zout al 3 ingrediënten verspeeld hebt. Ook worden er semi kant-en-klare items gebruikt zoals currypasta en artisjokkenharten uit blik. Zo heb je op een makkelijke en snelle manier veel smaak en dat is wat je op een doordeweekse avond wil.

Veganistisch versus vegetarisch

Nou wil ik hier geen veganistisch versus vegetarisch verhaal van maken, maar met bijvoorbeeld een ei, of kaas kun je heel makkelijk een maaltijd kan bouwen. Ik denk dat dit boek in deze valkuil is gevallen. Er zijn heus wat dingen waar Parmezaanse kaas in gaat als ingrediënt, iets wat ik goed snap, want het geeft umami en dat is als je maar een paar dingen mag kiezen belangrijk. Gelukkig staan er ook genoeg recepten zonder kaas in.Boekrecensie: Vijf ingrediënten vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Wat voor recepten vind je in Vijf ingrediënten vegetarisch? Recepten voor avondmaaltijden in ieder geval, maar deze zijn, zo kan ik mij nu voorstellen, ook wel geschikt voor een snelle thuiswerklunch. Heel veel snelle opties zoals pasta met zongedroogde tomaat of geroerbakte rijst, maar ook recepten die iets meer tijd kosten met risotto of sushi want ook dat kun je binnen deze filosofie nog gerust maken. Weinig ingrediënten betekent in dit boek niet altijd dat het ook snel klaar is. En ja, er staan zelf toetjes in.Boekrecensie: Vijf ingrediënten vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vijf ingrediënten vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Nu in de winter wordt mijn oog meteen door het soepenhoofdstuk getrokken: soep van geroosterde rode biet en tomaat, of romige mais kerriesoep uit het Aziatisch geïnspireerde hoofdstuk? Yes please! Ook de salades zien er erg goed uit. Bij ieder gerecht staat aangegeven of een recept glutenvrij, suikervrij, veganistisch of lactosevrij is.Boekrecensie: Vijf ingrediënten vegetarisch @ Lauriekoek.nl

De voorraadkast

De 5 ingrediënten die je nodig hebt zijn rood gedrukt, de voorraadkast is grijs gedrukt. Heel overzichtelijk, ook de bereidingstijd wordt vermeld. Voorin Vijf ingrediënten vegetarisch vind je een lijst met ingrediënten waarvan Anne-Katrin Weber denkt dat je ze in huis hebt of moet hebben. Dat zijn geen moeilijke ingrediënten. Sowieso denk ik dat je vrijwel alles voor dit boek in de supermarkt kunt kopen, op twijfelgevallen als wontonvellen en gerookte tofu na. Bij ieder recept staat een foto van het eindresultaat.Boekrecensie: Vijf ingrediënten vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Al met al vind ik dit een prima gelukt vijfingrediënten-kookboek. Ik snap de introductie van voorraadkastingrediënten. Zo is er wat manoeuvreer ruimte bij het bedenken van ingrediënten. Natuurlijk begrijp ik ook dat mensen lange ingrediëntenlijst mensen afschrikken. Toch hoop ik dat zulke mensen zich ook realiseren dat je soms in een recept de halve kruidenla kan kieperen en dan dat eigenlijk weinig moeite kost. Dat is het leuke van koken, het kan op allerlei manieren. Ik zit nu eigenlijk te wachten op iemand die een kookboek met zoveel mogelijk ingrediënten gaat schrijven.Boekrecensie: Vijf ingrediënten vegetarisch @ Lauriekoek.nl

Vijf ingrediënten vegetarisch
Anne-Katrin Weber
Uitgeverij Forte