Boekrecensie: Veggie of vegan lekker simpel

Boekrecensie: Veggie of vegan, lekker simpel @ Lauriekoek.nlVeggie of vegan lekker simpel doet wat de naam beloofd. Het biedt snelle vegetarische recepten die je aan het eind van een werkdag snel op tafel kan hebben staan. Ieder recept is veganistisch of heeft een veganistische optie. Het is dus geschikt voor vegetariërs maar ook voor mensen die helemaal geen vlees of zuivel eten.

Ik ken auteurs Miki Duerick en Kristin Leybaert al zolang ik blog. Ik heb hun kookboeken Veggie voor starters, Veggie burgers balletjes en broodbeleg ook gerecenseerd. Ze hadden 30 jaar geleden een vegetarisch restaurant, nu hebben ze een vegetarische kookstudio waarvandaan ze catering en takeaway verzorgen. Ze doen ook workshops en ze schrijven dus kookboeken.

Vega of Vegan?

In dit kookboek kan je dus kiezen voor een vega- of vegan variant. Tenzij het recept al veganistisch is, dan is er geen vegetarische optie. Die twee opties staan aangegeven met de kleur blauw en groen en een aparte optie in de ingrediëntenlijst. Het kan allemaal niet missen. Vaak gaat het om kaas, room of ei die vervangen moet worden door iets wat vegan is. Door een vervanger die kant-en-klaar gekocht kan worden, of een ingrediënt zoals silken tofu.

Het boek is ingedeeld in voorgerechten voor vooraf, brood en spelen, zonnige verzinsels, curry, herfst en winter en zot van zoet. Het is dus bijna allemaal geschikt voor de avondmaaltijd. Er zijn allerlei opties bij, van romige laksa tot goulash met paddenstoelen. Van quiche tot gevulde paprika’s. Er is een zonnig verzinsel hoofdstuk voor de lente en de zomer en een herfst en winter hoofdstuk voor de meer winterse ingrediënten.Boekrecensie: Veggie of vegan, lekker simpel @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Veggie of vegan, lekker simpel @ Lauriekoek.nl

Retro of modern?

Soms voelen de recepten modern en soms een beetje retro, ik word soms een beetje nostalgisch van opties zoals gevulde tomaat en pasteibakjes. Er zitten ook slimme dingen in dit ik niet wist, zoals een velletje bladerdeeg in een wafelijzer stoppen voor een snel wafeltje. Er wordt, omdat het snel moet ook wel eens gebruik gemaakt van dingen als kant-en-klare vleesvervangers. Toch weten ze om de meeste andere kant-en-klaar opties heen te fietsen. Ze hebben zichzelf ook geen onmogelijke deadline (10 minuten anyone?) per recept gegeven, dat scheelt.

Kleine porties

Wat mij wel opvalt is dat de portiegrootte soms wat aan de kleine kant is. Gerechten die bij mij thuis met twee personen op gaan zijn in Veggie of vegan lekker simpel voor 4. Portiegrootte is een moeilijk iets, want heb je al een voorgerecht achter de kiezen, ben je een grote eter, komt er nog een dessert? Dat speelt allemaal mee. De toetjes in dit boek zijn er trouwens allemaal heel lekker uit.Boekrecensie: Veggie of vegan, lekker simpel @ Lauriekoek.nl

Belgisch

Omdat de auteurs en de uitgeverij Belgisch zijn wordt er in dit boek gewerkt met koffielepels als meeteenheid. Sommige ingrediënten worden ook anders genoemd dan ik gewend ben. Zo wordt shiro miso bleke miso genoemd. Voor sommige ingrediënten uit dit kookboek moet je waarschijnlijk even naar de toko of biowinkel, want daar hebben ze nog altijd meer keuze in ingrediënten zoals vleesvervangers en producten als sobanoedels en hoisin.

Alle recepten in Veggie of vegan lekker simpel zijn no nonsens. Het is misschien niet altijd mega trendy, maar het bevat lekker veel groenten en staat snel op tafel.Boekrecensie: Veggie of vegan, lekker simpel @ Lauriekoek.nl

Veggie of vegan lekker simpel
Miki Duerinck en Kristin Leybaert
Uitgeverij Manteau