Boekrecensie: Vegan Taart

vegantaart01Vandaag review ik een veganistisch taartboek, met de niet al te ingewikkelde naam “Vegan Taart”. Prima geschikt voor mensen die net als ik op rawfoodgebied vooral een toetjes en taarten liefhebber zijn, want in dit kookboek staan 31 rawfood taart recepten. Zonder tarwemeel dus glutenvrij en zonder “suiker”, maar wel met zoetmiddelen als dadels en rijststroop.

Voor deze Vegan Taart heb je geen oven nodig

Een bijkomend voordeel is trouwens van deze taarten, dat er geen oven voor aan hoeft, want rawfood draait om het niet of heel laag verwarmen van dingen. De textuur van de ingrediënten wordt vooral veranderd door ingrediënten te hakken, weken of pureren. Niet alles is trouwens 100% veganistisch, want er zit af en toe honing in de recepten, dat kun je trouwens prima vervangen voor agave- of rijststroop, dat zegt het boek zelf ook.vegantaart02

Kokos en noten zijn de basis bij Vegan Taart

De basis van de meeste recepten zijn toch wel pitten of noten en natuurlijk kokosolie en kokosroom. Niet van kokos houden is eigenlijk geen optie in dit boek. Kokosolie wordt trouwens regelmatig aangeprezen als supergezond vet, wat ik niet geloof. Ik denk dat je alles met mate moet eten en dat als je iets zoets maakt, of het nu rawfood is of niet rawfood. Je het vooral lekker moet vinden, het is een traktatie, niet iets wat je dagelijks eet.

Superfoods en noten, niet heel budget proof

In het boek wordt hier en daar gebruik gemaakt van superfoods, maar als je ze niet kunt vinden mag en kan je ze weglaten. Het veelvuldige gebruik van noten en amandelen kan behoorlijk in de papieren lopen. Veel amandel- en hazelnootoogsten zijn de laatste seizoenen mislukt en volgens mij worden de prijzen de laatste tijd nog steeds hoger. Kokosvet is trouwens ook niet het meest goedkope vet wat er verkrijgbaar is, maar volgens mij is dat vooral te danken aan de hype op dit moment.vegantaart03

Geen dehydrator nodig voor deze Vegan Taart

Bij elk recept staat een mooie foto van het eindresultaat, vooral de gemarmerde taarten zien er picture perfect uit. Alles is rijkelijk gedecoreerd met fruit. Ik krijg er honger van. Voor dit boek heb je trouwens geen dehydrator (speciale rawfoodoven die verwarmt tot maximaal 42 graden celsius, waarmee je in feite je producten droogt in plaats van bakt) nodig. Wel een staafmixer, blender en ook vooral een koelkast voor het afkoelen en stevig laten worden van vullingen en bodems.vegantaart05

vegantaart04

Het bereiden van de recepten is niet verschrikkelijk veel werk. Al moet je er wel rekening mee houden dat sommige noten en zaden 12 uur van te voren in de week moeten worden gezet. Om ze  echtgoed romig te kunnen pureren. Persoonlijk vind ik rawfoodtaart altijd erg machtig en voedzaam. Daarom is het goed om te weten dat je de meeste rawfoodtaarten in de koeling 5 dagen goed kan houden, volgens dit boek.

Vegan Taart, klein maar fijn

Dit is een klein maar fijn boekje als je eens wil proberen om zelf zo’n rawfood taart wil proberen te maken. Als je al een ervaren rawfoodie bent is het misschien niet het meest vernieuwende boek. Al zijn de recepten zijn wel weer makkelijk te maken. Wat een voordeel kan zijn, als je niet alle apparaten hebt of in huis wil nemen. Als je veganist bent, of glutenvrij wil eten, is het zeker de moeite waard om eens iets te proberen op rawfoodgebied. Wie weet gaat er een wereld voor je open.vegantaart06

Vegan Taart
Audrey Fitzjohn
€9,99