Boekrecensie: LekkerRaw

Lekker RawOp het gebied van rawfood zijn in Nederland weinig Nederlandstalige kookboeken te koop, maar nu is er het kookboek van LekkerRaw, geschreven door Sandra de Vos. Sandra heeft een eigen catering- en coaching bedrijf met dezelfde naam als het kookboek. Ik leerde haar kennen door het RTL programma Wie is de Chef? Daarin maakte ze een smoothie met verse geelwortel, die ik meteen ook wilde maken. Tof dat ze nu een eigen kookboek heeft.

Het boek begint met het een persoonlijk relaas over Sandra, over hoe ze op het eten van rawfood kwam en hoe het haar leven heeft beïnvloed.. Daarna volgen hoofdstukken waarin veel wordt uitgelegd, bijvoorbeeld over superfoods, zelf groente kweken, kiemen, hoe je gebalanceerd eet en welke keukenhulpmiddelen er worden gebruikt. Van dat laatste hoofdstuk heb ik zelfs nog wat geleerd: ik kende de vitamix blender en de dehydrator al, maar ik wist niet dat er een speciale tool bestond om crackers zo dun en gelijkmatig mogelijk uit te smeren. En naar een spirooli, een ding waarmee je lange linten van groente en fruit kunt draaien, ga ik ook maar eens op zoek.

het theoriegedeelte van het boek bevat ook interviews. Onder andere met iemand die tarwegras kweekt, namelijk Auke Attema en met Jesse van de Velde over superfoods, oh en met Remy Draaier, die pleit voor meer trampolinespringen. Verder staan er ook handleidingen. bijvoorbeeld hoe je zelf notenmelk kunt maken en hoe je een jonge kokosnoot makkelijk kunt openen. En omdat er van alle ingrediënten een korte introductie is gegeven,  helpt dat bij het maken van de verschillende recepten.

Het boek bevat 60 recepten die ook bijzonder geschikt zijn voor mensen die liever geen ei, melk of gluten eten en natuurlijk veganisten. Je vindt in dit boek recepten voor smoothies en sappen maar onder andere ook crackers, gekruide amandelmelk, tahin, tapenade, chiapudding, soepen, boerenkoolchips, gedroogd fruit, mango-kokosloempias etc. Bij elk recept staat een mooie foto zodat je een goed beeld hebt van het eindresultaat.Lekker Raw

Voor een aantal ingrediënten zal je misschien naar de natuurwinkel of de toko toe moeten, maar tegenwoordig is bijna alles op rawfoodgebied ook op internet te bestellen. Sommige recepten maken gebruik van een dehydrator of een superkrachtige blender, maar ik denk dat je met een keukenmachine een sapcentrifuge en een gewone huis-, tuin- en keukenblender best een heel eind komt.

In het boek staan echt tips waar ik wat aan heb. Ook heb ik zin gekregen om weer te gaan kiemen en om, als het weer het toe laat, weer verse kruiden te zaaien, zodat ik lekker kan gaan experimenteren. Dit is het eerste rawfood kookboek wat ik bezit en ik vind het echt een aanvulling op de kookboeken waarin wordt “gekookt”. Het biedt weer een heel nieuw perspectief op eten en op eten bereiden.

Meer over Sandra, Sandra’s boek en de cursussen en workshops die ze verzorgt kun je vinden op haar LekkerRaw website en op de Facebook pagina van LekkerRaw

Lekker Raw
Sandra de Vos