Boekrecensie: Vegan in 5

Boekrecensie: Vegan in 5 @ Lauriekoek.nl Vegan in 5 ingrediënten. Dat is waar het kookboek van So Vegan foodbloggers Roxy Pope en Ben Pook over gaat. Met dit boek hopen ze af te rekenen met de mythes dat veganistisch eten duur en ingewikkeld is. Het zijn 100 recepten met echt maar 5 ingrediënten. Ze hebben aanbevelingsquotes van niemand anders dan Paul McCartney en Chris Martin.

Vegan in 5

Het boek biedt recepten voor ontbijt, salades, hoofdgerechten, desserts, bijgerechten en snacks. Alles met 5 ingrediënten, een indicatie van de kosten (1,2 of 3 Eurotekens) de tijd die het kost om voor te bereiden en een foto van het eindresultaat. Veel gerechten gaan uit van basisingrediënten zoals meel, groente en fruit, kruiden, maar bij sommige recepten wordt gevraagd om kant-en-klare hummus of pesto of harissapasta of tomatensaus. Om aan die 5 ingrediënten te blijven voldoen en omdat het handig is omdat het tijd en moeite bespaard.Boekrecensie: Vegan in 5 @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vegan in 5 @ Lauriekoek.nl

Peper, zout en edelgist

Bij de 5 ingrediënten van vegan in 5 zijn olijfolie en peper en zout niet meegeteld. Dat zou wel heel flauw zijn. In sommige gerechten zitten ingrediënten die typisch zijn voor de veganistische keuken, zoals edelgistvlokken, jackfruit, misopasta of veganistische wijn. Steeds meer van die ingrediënten zijn steeds beter te vinden omdat de aandacht voor veganisme toeneemt. Er wordt hier en daar gebruik gemaakt van een kant-en-klare vleesvervanger of sojaroom, maar het leunt niet heel sterk op vervangende producten.

Vegan in 5 lekker overzichtelijk

De recepten zijn in ieder geval qua ingrediëntenlijst overzichtelijk. De meesten zijn ook vrij eenvoudig. Toch kun je ook met 5 ingrediënten echt uitpakken. Je kunt bijvoorbeeld je eigen portobello wellington maken met ui en salie, veganistische pasta from scratch of passievrucht pavolova’s met kikkererwtenvocht. Ook enkele klassiekers die typisch thuishoren in de veganistische keuken zoals chiajam, brownie met zoete aardappel en geroosterde kikkererwten ontbreken niet. Ook gerechten die sowieso vaak 5 ingrediënten of minder bevatten zoals hummus of ratatouille zijn paraat.Boekrecensie: Vegan in 5 @ Lauriekoek.nl

Ben ik in beeld?

Mocht je trouwens een beetje jeuk krijgen van auteurs die zelf constant ook in beeld zijn dan heb ik slecht nieuws want Roxy Pope en Ben Pook staan er zelf regelmatig in. Samen, alleen of met hun vriendengroep aan tafel. Dit is echt een type kookboek wat bij bloggers hoort. Eerder zagen we het ook al bij Oh She Glows, Happy Pear en misschien ook wel een beetje bij Bosh. Mensen die zelf erg op de voorgrond treden op hun website en bijbehorende social media, doen dit in hun kookboek natuurlijk ook.Boekrecensie: Vegan in 5 @ Lauriekoek.nl

Al met al is dit een fijn boek om mee in de groove van het koken te komen na de vakantie. Of als je bent gaan studeren en even niet weet wat je moet gaan koken nu je op jezelf woont. Vegan in 5 probeert echt de drempel te verlagen met weinig ingrediënten, veel uitleg, ook over de ingrediënten en een enthousiaste toon.Boekrecensie: Vegan in 5 @ Lauriekoek.nl

Vegan in 5
Roxy Pope & Ben Pook
€20