Boekrecensie: So vegan easy

Boekrecensie: So vegan easy @ Lauriekoek.nlSo vegan easy is het derde boek van Roxy Pope en Ben Pook. Hun kookstijl draait altijd om vegan en gemak en ook dit boek valt onder die filosofie. Zoals het woord easy in de titel al weggeeft gaat dit om makkelijk, waar eerdere boeken om zo weinig ingrediënten of een pan of bakplaat draaiden. Geeft dit boek makkelijke doordeweekse maaltijden die je snel op tafel hebt met ingrediënten die je misschien al in huis hebt.

Ben Pook en Roxy Pope

Ben Pook en Roxy Pope leerden elkaar kennen in de muziekindustrie. Ze zijn ruim 8 jaar veganist en hebben twee kinderen. Ze hebben de website en recepten app So vegan. In het begin wisten ze nog niet zo goed wat voor recepten ze wilden ontwikkelen, maar inmiddels is hun stijl duidelijk. Dit is hoe ze zelf ook graag eten op een drukke doordeweekse dag.
Boekrecensie: So vegan easy @ Lauriekoek.nl

So vegan easy

De recepten zijn ingedeeld naar kooktijd: 15 minuten of minder, 15 tot 30 minuten, 30 minuten of meer en er is ook een hoofdstuk desserts. Bij ieder recept staat aangegeven of je het kunt invriezen, of het ook glutenvrij kan, of het eiwitrijk is en of het op een bakplaat of in een pan wordt bereid. Omdat dit in de hoek van de recepten staat kun je dat tijdens het bladeren al duidelijk zien. Bij ieder recept staat een mooie foto en wat je nodig hebt aan kookmateriaal.

Vegan ingrediënten

Qua ingrediënten zijn de recepten in So vegan easy zo ontworpen dat je niet op zoek hoeft naar ingewikkelde ingrediënten. Al weet ik niet of alle supermarkten inmiddels miso, rijstwijn of rozenharissa verkopen, maar dat zijn echt uitzonderingen, voor de meeste dingen kun je gewoon bij de supermarkt terecht. Hier en daar wordt gebruik gemaakt van producten als vegan kaas, margarine, of plantaardige yoghurt of een kant-en-klare vleesvervanger. De meeste gerechten zijn bedoeld als avondeten al geven Roxy en Ben in het voorwoord aan dat veel recepten ook uitstekend als lunch kunnen. Dat ben ik met ze eens.

Avond eten, lunch en zoetigheden

Er staan recepten geïnspireerd door de hele wereld in So vegan easy zoals curry, ramen, hot + sour soep, bigos en quesadillas. Zelf werd ik vooral naar het toetjes hoofdstuk toegetrokken met kleffe brownies, bakplaatpannenkoek met kaneel, aardbeiendumptaart, plaattaart met chia en zomerfruit, een indrukwekkende feesttaart en nog veel meer. Het ziet er allemaal zo goed uit! Qua kooktijd zou ik zeggen dat sommige recepten qua timing misschien net iets meer kosten dan 30 minuten, maar vaak zit er ook nog down time in verwerkt, waarin het gerecht in de oven staat of staat te pruttelen.

Er zijn grofweg twee soorten kookboeken, kookboeken om indruk mee te maken en kookboeken voor de doordeweekse maaltijden waarin recepten staat die je snel wil maken, omdat je honger hebt en niet nog uitgebreid in de keuken wil staan. Onder die categorie vallen toch de meeste maaltijden voor veel mensen en dat is ook de categorie boeken waar veel mensen naar zoeken. Alle drie de So vegan boeken spelen goed op deze vraag in, ze bieden niet alleen goede doordeweekse maaltijden, maar ze spelen ook nog eens goed in op de vraag naar veganistische maaltijden. Want hoewel sommige mensen beweren dat de vraag naar vegan afneemt, merk ik daar in mijn omgeving en op Lauriekoek niets van. Integendeel.Boekrecensie: So vegan easy @ Lauriekoek.nl

So vegan easy
Ben Pook en Roxy Pope
€22,99