Boekrecensie: Azië

Boekrecensie: Azië @ Lauriekoek.nlDit vrolijke gekleurde boek heet Azië is van Meera Sodha. Het bevat 120 vegetarische en veganistische recepten geïnspireerd door de ingrediënten van dit continent.

Van Puur India naar Azië

Meera Sodha was eigenlijk van plan om, nadat ze een kind had gekregen, een jaar lang vrij te nemen. Toen belde de Guardian met de vraag of ze wekelijks een veganistisch recept wilde ontwikkelen. Veganistisch koken was nieuw voor haar, maar vegetarisch koken niet. Eerder schrijf ze namelijk al Puur India. Ze begreep dat sommige mensen een beetje “oomph” misten in hun gerechten, iets waar Aziatische producten zoals gochuang en kimchi een prima antwoord op zijn. Ze wilde haar steentje bijdragen aan een wereld waarin mensen proberen minder vlees en zuivel te eten met lekkere recepten.Boekrecensie: Azië @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Azië @ Lauriekoek.nl

Snel koken met inspiratie uit heel Azië

Sinds de komst van haar kind was snelheid ineens ook een factor geworden. Recepten die veel tijd kosten vielen dus af en kwamen niet in Azië terecht. Een andere factor was dat ze niet alle landen kon reizen om uitgebreid onderzoek te doen. Dus liet ze zich inspireren door kookboeken van onder andere Fuchsia Dunlop en Madhur Jaffrey. Ook deed ze onderzoek op internet en ging ze op ontdekkingstocht door Londen om nieuwe recepten en ingrediënten te ontdekken.

Veganistisch en hier en daar vegetarisch

Ik was al fan van de stukjes in The Guardian, maar ik vind het extra leuk dat er nu een boek van is. Ik lees The Guardian niet strikt elke week en het is fijn om een mooie verzameldebundel recepten te hebben. In Azië staan recepten die dus al eerder zijn verschenen, waar mogelijk zijn ze vaak zelf nog verder versimpeld. De recepten in de Guardian zijn altijd veganistisch, maar de recepten in Azië zijn soms vegetarisch, omdat Meera geen veganist is. Vaak wordt er in zo’n geval wel een veganistische optie gegeven. In het boek wordt gebruik gemaakt van ingrediënten die je bij de toko of online kan kopen. Meera Sodha geeft voorin het boek ook nog tips waar je terecht kunt.Boekrecensie: Azië @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Azië @ Lauriekoek.nl

Mijn favoriete recepten uit Azië

Er zijn een aantal recepten in dit boek die ik al maak sinds het recept in de krant stond. De ramen met gekaramelliseerde ui en chilipeper (zie onderstaande foto’s) stond bij mij op een gegeven moment zo vaak op het menu dat het bijna gênant was. Zo lekker vind ik het. Het is een heel eenvoudig recept. Het laten slinken van de uien kost even wat tijd maar het is echt alle tijd waard en verder hoef je eigenlijk amper wat te doen. Katsu curry (zie onderste foto) is ook een van mijn favorieten. Vaak maak ik de dubbele hoeveelheid saus zodat ik het in kan vriezen en later snel een maaltijd heb. De kimchipannenkoekjes zijn ook een aanrader het voelt decadent om een heel potje kimchi te gebruiken, maar het eindresultaat is het zeker waard.Boekrecensie: Azië @ Lauriekoek.nl

Uien Ramen @ Lauriekoek.nl

Katsu Curry @ Lauriekoek.nl

Al met al is Azië een ontzettend prettig kookboek. Het is fijn dat de recepten niet te bewerkelijk zijn zodat je ze doordeweeks kunt maken. Het is prettig dat er zoveel veganistisch is en dit boek geeft aanleiding om zo nu en dan eens de toko door te struinen, of het internet op zoek naar toffe ingrediënten. Iets wat weer een nieuwe inpuls geeft als je het idee hebt dat je qua koken even bent vastgeroest.

Azië
Meera Sodha
€32