Boekrecensie: Ti amo Roma

Boekrecensie: Ti amo Roma @ Lauriekoek.nlTi amo Roma, oftewel ik houd van Rome. Het is een Romantische titel voor een kookboek. Grappig genoeg hebben Lisa Nieschlag en Lars Wentrup ook een boek geschreven dat In love with New York heet. Je kunt natuurlijk ook gewoon heel erg van twee steden tegelijk houden, dat lijkt me geen enkel probleem, maar goed hoe zit het met Rome?

Een groot openluchtmuseum

In het voorwoord van Ti amo Roma laten Lisa Nieschlag en Lars Wentrup weten zicht te hebben ondergedompeld in Rome. Een stad met een magische sfeer, een groot openluchtmuseum. Bij die stad horen volgens hen eenvoudige gerechten en een goed glas wijn.
Boekrecensie: Ti amo Roma @ Lauriekoek.nl

De recepten zijn ingedeeld in de hoofdstukken: La dolce vita, aperitivo, cena in famiglia en la grande bellezza. De inding is niet heel streng, alleen bij het aperitivo heb ik het idee dat het echt hapjes zijn. De rest is Italiaans, vooral avondeten, maar ook hier en daar een drankje of dessert. De recepten worden afgewisseld met kleine intermezzo’s over bijvoorbeeld La dolce vita de filmklassieker, cappuccino drinken voor 11 uur of het begrip dolce far niente.

Foto’s

Bij de recepten staan niet overal foto’s van het eindresultaat. Soms moet je het doen met een mooie foto van artisjokken, een kistje tomaten of een mooie Italiaanse tuin met een pauw. Tussen de recepten door vind je ook mooie foto’s van Rome, sommige badend in het zachte licht van het befaamde golden hour. Er staan echte Italiaanse klassiekers in Ti amo Roma, zoals spaghetti carbonara, bruschette calde met gesmoorde tomaat, pizza met verschillende toppings en tiramisu.

Typisch Rome?

Of het echt allemaal typisch is voor de stad Rome? Sommige gerechten zeker wel, bij andere heb ik het idee dat ze vooral zijn toegevoegd omdat ze Italiaans zijn. Ik weet niet wat de gemiddelde Italiaan daarvan vindt, maar ik vond het niet erg. Als je echt een heel overzicht van de Italiaanse keuken wil moet je De zilveren lepel hebben. Dit maar een fractie van de Italiaanse recepten. Er zullen ongetwijfeld wel wat typisch Romeinse gerechten missen. Zo denk ik dat orgaanvlees het bij de meeste mensen niet zo goed doet ook al is het Romeins en ook de auteurs moeten dat gedacht hebben.

Vegetarisch

Over orgaanvlees gesproken, er staan best wat vegetarische opties in het boek, maar ook best wat vlees. Voor mijn gevoel is de verhouding een beetje 50/50. Er worden uiteraard best wat Italiaanse producten gebruikt en voor sommige zal je even naar een speciaalzaak moeten. Zo verkoopt mijn supermarkt nooit verse artisjokken, die vind je bij de groenteboer. Goede mozzarella haal je meestal bij een kaasboer en pizzameel 00 en amaretti vind je bij een delicatessen winkel eigenlijk altijd wel.

Ti amo Roma

Ti amo Roma idealiseert de stad zoals iemand die net verliefd is op iemand en blind is voor al iemands slechte kanten. Alles is aan de stad lijkt geweldig als je door dit boek bladert. Alsof er geen slecht eten te krijgen is, iedereen altijd heerlijk eet. Er geen lelijkheid is en alles altijd in prachtig licht staat. Als je verliefd bent weet je misschien ook wel dat je dingen net iets de positief inziet, maar wat geeft het? Als de liefde over gaat heb je altijd nog de recepten.

Ti amo Roma
Lisa Nieschlag, Lars Wentrup
Uitgeverij Deltas