Boekrecensie: Smaak!

Boekrecensie: Smaak! @ Lauriekoek.nlSmaak! is een vrolijk prentenboek over proeven. Je doet het de hele dag door, je gebruikt je tong, je gebruikt je ogen en je neus.

Er zijn verschillende smaken, zoet hartig, bitter, pittig. Zelfs jij hebt een smaak, je zweet namelijk zout uit. Alles heeft ook een structuur. Een kleur die je wat over de smaak vertelt. Je smaak kan veranderen naar mate je ouder word en iedereen vindt verschillende dingen lekker. Hoe zou een wolk eigenlijk smaken? En de zon? Dit verhaal over smaak stelt allerlei vragen.
Boekrecensie: Smaak! @ Lauriekoek.nl

Speels

Door het prentenboek heen vind je illustratie van Andrea Antinori, in een vrolijke speelse stijl, alsof iemand het met stift heeft zitten kleuren. Het kind dat door het hele boek heen met je meereist met rode hond zegt ook af en toe dingen die niet in het lettertype van het verhaal gedrukt zijn. Zo smaakt zoet volgens hem alsof hij land op een deken van fluweel. Met daarbij een hangmat waarin hij samen met wat dieren ligt met zijn ogen dicht.
Boekrecensie: Smaak! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Smaak! @ Lauriekoek.nl

Er gebeurt van alles

Het boek is uit het Italiaans vertaald en hoewel dat verder niet echt ergens aan te merken is, komen Romulus en Remus wel even voorbij, inclusief wolvin. Er gebeurt van alles op de pagina’s. Er is een zee van chocolade, er is regen van limonade, iemand staat in brand door de hitte van de peper en een monster dat best een zout kindje lust dat aan het eind van het boek nog even terugkomt!
Boekrecensie: Smaak! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Smaak! @ Lauriekoek.nl

Voor kinderen vanaf 6

Het boek is geschikt voor kinderen vanaf 6 jaar. Ik denk dat de leeftijdindicatie wel klopt, want om het concept smaak en begrippen als umami te begrijpen moet je wel wat ouder zijn. Het is ook een verhaal van 80 pagina’s en vanaf die leeftijd heb je ook wat meer aandacht voor een wat langer verhaal. Als volwassene heb ik ook van het verhaal genoten. Ook ik blijf het wonderlijk vinden, die tong en wat ie allemaal kan. Bijna net zo wonderlijk als de oneindigheid van het heelal. Wist je dat de tong van een miereneter wel 35.000 mieren kan eten in een keer?
Boekrecensie: Smaak! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Smaak! @ Lauriekoek.nl

Smaak!