Boekrecensie: Vega Arabisch

Boekrecensie: Vega Arabisch @ Lauriekoek.nlVega Arabisch is het vegetarische kookboek van Mounir Toub. Ik denk dat ik al ik hem zie koken bij Omroep Max, de enige reden is dat ik nog wel eens bij deze omroep blijf hangen. Mounir is kalm en duidelijk, het is een programma zonder opsmuk. Heel leuk dus dat er nu een compleet vegetarisch kookboek van zijn hand is.

Kook & eet met heel veel liefde en plezier

Het kookboek begint met het motto van Mounir: kook en eet met heel veel liefde en plezier. Mounir vertelt in het voorwoord dat hij van vlees houdt, maar ook vaak vegetarisch eet. Daar denkt hij niet per se heel diep over na, het komt gewoon zo uit. Veel mensen vroegen om een vegetarisch kookboek en hij vond het niet moeilijk om aan die opdracht te voldoen. De Arabische keuken leent zich uitstekend voor vegetarische gerechten aldus Mounir, er werd vroeger namelijk niet altijd veel van gegeten omdat het een duur product was. Buiten dat zijn er veel typisch Arabische ingrediënten zoals noten, specerijen en kruiden die alles lekker kunnen maken.Boekrecensie: Vega Arabisch @ Lauriekoek.nl

Ingrediënten en swaps

Mounir vertelt in dit boek over zijn favoriete ingrediënten, waaronder ook enkele van mijn favorieten zoals de aubergine, dadels en pompoen. Daarna volgt er een stuk over vegan hacks, of eigenlijk hoe je zuivel voor een veganvervanger in kunt wisselen, of de hartige smaken uit andere ingrediënten kunt halen. Ik ben het niet met al zijn swaps eens, zo vind ik niet dat je geraspte kaas kunt vervangen door tofu en vind ik niet dat zonnebloemolie de meest neutrale bakolie is. Sinds Koffie en de koecks bakboek gebruik ik het liefst rijstkiemolie als neutrale bakolie.Boekrecensie: Vega Arabisch @ Lauriekoek.nl

Vegetarisch

Vega Arabisch heeft zes hoofdstukken: ontbijtjes, soepen en salades, lunch, makkelijke maaltijden, feestfavorieten en (alcoholvrije)drankjes en desserts. De recepten zijn denk ik grotendeels vegetarisch. Als een recept vegan is, staat dat er bij. Dit kookboek is niet alleen vegetarisch, ik heb ook het idee dat het geschreven is voor mensen die op de gezonde tour willen gaan. Mounir laat ergens in het kookboek ook weten soms wel 10 keer per week naar de sportschool te gaan. Dus ik denk dat hij zelf wellicht ook wat meer met gezond eten bezig is.

Gezond en minder gezond

Zo krijg je gerechten als slataco’s met walnoten-bloemkoolfalafel, halve avocado’s gevuld met verschillende soorten hummus en de befaamde ontbijttaart. Dat laatste was een gerecht wat zijn 5 minutes of fame op sociale media recent beleefde. Ontbijten met een soort “gezonde” taart klinkt mensen natuurlijk als muziek in de oren, toch is het niet alleen zulk gezonds dat de klok slaat. Er zijn gevulde croissants, churros, tomatentarte tartin, plaattaarten en veggie wellington met spinazie en boerenkool. Bij alles staat een foto van het eindresultaat.Boekrecensie: Vega Arabisch @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Vega Arabisch @ Lauriekoek.nl

Arabisch in ingrediënten en soms gerechten

Het boek heet Vega Arabisch en die touch zie je overal terug. bijvoorbeeld door het gebruik van kardemom en oranjebloesem in de ontbijttaart, een hoop soorten hummus of cheesecake met tahinkaramel. Ook in gerechten als foel mudammes, Perzische ‘ash’ en molokhia zie ik het Arabische duidelijk terugkomen. Die laatste soep leerde ik trouwens kennen via Falastin, ook Mounir gebruikt okra en spinazie in plaats van die hier bijna niet verkrijgbare molokhia. De andere ingrediënten uit Vega Arabisch zijn wel in de meeste supermarkt verkrijgbaar, al is het soms wel handig om een Turkse of Arabische buurtsuper in de buurt te hebben.Boekrecensie: Vega Arabisch @ Lauriekoek.nl

Mounir vertelt in het boek dat op zijn chefs opleiding groenten slechts de begeleiders waren voor vis en vlees. Dat heeft hij met dit boek wel recht gezet. De trend van kookboeken die al dan niet toevallig vegetarisch zijn blijft doorzetten. Ik merk dat ik steeds meer vegetarische boeken zie verschijnen, ook van mensen van wie ik het niet perse verwacht. Dit kookboek doet wat het belooft, het biedt gerechten voor iedere dag van de week, met de Arabische touch van Mounir.Boekrecensie: Vega Arabisch @ Lauriekoek.nl

Vega Arabisch
Mounir Toub
Uitgeverij Kosmos