Boekrecensie: Tasty taco’s

Boekrecensie: Tasty taco's @ Lauriekoek.nlTasty taco’s, het klinkt bijna als een restaurantnaam, maar het is het kookboek van Victoria Elizondo, eigenaresse van het cateringsbedrijf/pop-up restaurant Cochinita & Co. Een ding is wel zeker: ze weet het een en ander over taco’s.

Elizabeth Elizondo

In haar voorwoord vertelt Victoria Elizondo dat ze geboren is in Mexico en is opgegroeid in de Verenigde Staten. In het begin deed ze haar best om zich aan te passen, maar toen ze ouder werd ze zich bewust van het feit dat ze haar eigen cultuur, traditie en eten miste. Omdat ze als kind illegaal de Verenigde Staten binnenkwam, was het niet mogelijk om terug te gaan. Dus als chef-kok haalde ze Mexico naar zich toe.
Boekrecensie: Tasty taco's @ Lauriekoek.nl

Taco’s voor de thuiskok

De recepten in dit boek zijn op de authentieke Mexicaanse keuken geïnspireerd, maar wel aangepast op de thuiskok die thuis voor zichzelf of het gezin kookt. Niet alle taco’s hoeven wat haar betreft authentiek te zijn. Ze vindt dan ook dat je vooral moet experimenteren om uit te vinden welke taco vulling bij jou past.

Taco’s, salsa en vullingen

Het kookboek begint met salsa’s en bijgerechten, daarna komen de tortilla’s. Je kunt goede kopen maar je kunt ze natuurlijk ook zelf maken. Doe het vooral een keer, masa harina (het maismeel waar tortilla’s en taco’s doorgaans van worden gemaakt) ruikt heel lekker, alleen dat is een goede reden. Er staan ook diverse bijgerechten in als ingelegde groenten, geroosterde pepers en zwarte-bonenpuree. Na deze hoofdstukken komen de tacovullingen, verdeeld in ontbijttaco’s, vlees en gevogelte, vis en zeevruchten, vegetarisch en gezond en licht. Tot slot is er nog tacofeest met recepten voor veel eters.

Weinig smaakmakers behalve salsa

Echt alles kan in een taco, dat blijkt wel uit dit boek. Bij het vega hoofdstuk vind je onder andere vullingen zoals geroosterde aardappels met chili-olie, pulled mushroom in chipotlesaus, pableno pepers met veel kaas. Verderop in het gezond en licht hoofdstuk vind je geroosterde groenten en ube (paarse aardappel) en vegan chorizo. Bij sommige recepten heb ik het idee dat er in de vulling zelf weinig kruiden en specerijen zitten behalve dan de pepers. De oomph moet dan in zijn geheel van de sauzen komen. Bij de courgette met quinoavulling gebruik je twee takjes koriander voor 6 taco’s en die serveer je enkel met feta.

Mexicaanse ingrediënten

Natuurlijk zijn er voor dit boek ingrediënten nodig die je misschien niet bij de supermarkt kunt vinden. Allereerst goede tortilla’s. Victoria Elizondo geeft al aan dat je heel veel aandacht aan de vulling kan besteden, maar de buitenkant is ook belangrijk. Daarnaast heb je verse en gedroogde pepers nodig, kruiden als epazote en Mexicaanse oregano n producten als pintobonen en chipotle in abodosaus, bepaalde kazen en tomatillo’s. Deze zijn niet in iedere spermarkt verkrijgbaar, maar wel online en bij enkele speciaalzaken. Zelf heb goede ervaringen met Tjins toko en Westlandpeppers. Achterin het boek staan enkele online adressen vermeld waar je de specifieke Mexicaanse ingrediënten zou kunnen vinden.

Ik twijfel een beetje hoe ik Tasty taco’s moet recenseren. Als je regelmatig taco’s haalt bij Taco Bell op Taco Tuesday, vind je bovenstaande taco’s misschien wel prima klinken. Als ik denk aan de Mexicaanse keuken en wat die allemaal te bieden heeft, dan denk ik dat er meer met kruiden en andere smaakmakers kan worden gedaan. Ik denk dat er ook andere kookboeken over de Mexicaanse keuken zijn die dat meer tot uiting brengen. Het is net aan welke kant van het spectrum je zit.Boekrecensie: Tasty taco's @ Lauriekoek.nl

Tasty taco’s
Victoria Elizondo
€22,50