Boekrecensie: Mildreds vegan cookbook

.Boekrecensie: Mildreds Vegan Cookbook - Lauriekoek.nlMildreds is een bescheiden vegetarische restaurantketen in Londen met vier vestingen in verschillende gedeeltes van de stad. Toen de eerste vestiging open ging in 1988 dachten de buurtbewoners dat ze het hooguit 6 maanden vol zouden houden. Mildreds missie was toen hetzelfde als nu: vers en sprankelend eten koken en zo bezoekers van hun eventuele vooroordelen over vegetarisch eten afhelpen. Nu is er dit kookboek vol met veganistische recepten.

Veganistisch

Veel van de recepten op de kaart bij Mildreds zijn al veganistisch. Het was geen grote stap om een compleet veganistisch kookboek te maken. Aldus de schrijvers in het voorwoord. Ik heb zelf bij Mildreds gegeten en at toen veganistisch gerechten die ik lekker vond. De bediening was wel een beetje eigenaardig. Daar heb je als je zelf gerechten nakookt uit een kookboek gelukkig geen last van. Een tijdje geleden schreef ik al dat ik strenger ben geworden in het recenseren van veganistische kookboeken. Dit omdat er nu veel meer aanbod is op dat gebied. Wat er beschikbaar is, is ook weer van een hoger niveau. Met wat tofurecepten en wat vage tips ben er tegenwoordig niet meer. Mildreds heeft dat goed begrepen, het eerste wat opvalt is dat ze zich door allerlei wereldkeukens hebben laten inspireren. Het Midden-Oosten en Azië zijn goed vertegenwoordigd. Boekrecensie: Mildreds Vegan Cookbook - Lauriekoek.nl

Het andere dat opvalt is dat het hoofdstuk “mains” oftewel hoofdgerechten gedeeltelijk bestaat uit recepten die je op de barbecue kunt bereiden. Ook de trend om uit een kom te eten is niet aan Mildeds voorbij gegaan, dus ook daar is een hoofdstuk aan gewijd. Qua ingrediënten kun je denken aan typische veganistische ingrediënten zoals margarine en tofu, maar ook aan verse ingrediënten waarvoor je naar de toko of Midden-Oosterse winkel moet zoals galangal en rozenharissa.   Boekrecensie: Mildreds Vegan Cookbook - Lauriekoek.nl

Geen nepkaas

Er wordt geen gebruik gemaakt van nepkaas. Er staat één recept voor amandelfeta in het boek that’s it. Gelukkig maar want veel kaasvervangers zijn moeilijk te krijgen in Nederland. Vaak vind ik ze vaak trouwens ook niets toevoegen of niet lekker van smaak en ik heb er toch best wat geprobeerd. Wat glutenvrij kan worden gemaakt, wordt aangegeven met een symbooltje en er worden vaak ook nog suggesties gedaan voor wat je dan moet vervangen.

Boekrecensie: Mildreds Vegan Cookbook - Lauriekoek.nl

Het zijn echt gerechten zoals je in het Mildreds restaurant zou kunnen vinden. Sterker nog de aubergine die ik toen ik er was als voorgerecht had staat er ook in! Dat kan betekenen dat je niet bij alle recepten het gevoel hebt dat je ze op een doordeweekse dag zou kunnen of willen maken. Er staan ook zeker recepten in die goed bij speciale en feestelijke gelegenheden passen zoals christmaspudding en een tofu terrine. In het desserts hoofdstuk vind je ook bijzondere zoetigheden. Bijvoorbeeld chocolade fudge cake met biet of trifle met saffraan ook de merengue op basis van aqua faba (kikkererwtenvocht) ontbreekt niet.Boekrecensie: Mildreds Vegan Cookbook - Lauriekoek.nl

Conclusie

Al met al vind ik dit een kookboek wat een goed kijkje geeft in de veganistische kant van de vegetarische keuken van Mildreds. Het boek geeft een goed beeld van wat er in het restaurant geserveerd word en andersom. De recepten zijn origineel en lekker, er worden toffe combinaties gemaakt, allerlei trends worden behandeld. Met dit kookboek in huis hoef je bijna niet meer naar Londen toe, ware het niet dat een bezoekje aan Londen natuurlijk hartstikke leuk is.Boekrecensie: Mildreds Vegan Cookbook - Lauriekoek.nl

Mildreds vegan cookbook
Daniel Acevedo en Sarah Wasserman
Uitgeverij: Octopus Publishing Group