Boekrecensie: Midden-Oosterse salades

Boekrecensie: Midden-Oosterse salades @ Lauriekoek.nlMidden-Oosterse salades, daar is het wel weer tijd voor. Als het zomer is kun je er van op aan dat er dagen bij zijn dat je niet graag warm eet. Salades zijn dan het antwoord. In dit kookboek vind je 52 salades met een Middel-Oosterse touch. En niet alleen voor de zomer, maar voor alle seizoenen.

Very good falafel

De schrijvers van Midden-Oosterse salades Shuki Rosenboim en Louisa Allan leerde elkaar kennen als huisgenoten en na jaren samen te hebben gewoon en gekookt besloten ze dips te gaan maken. Ze maakte hummus, baba ganoush, harissa en muhammara en verkochten die op de markt in Melbourne. Later kwam er falafel bij en werden ze ontzettend populair wat uiteindelijk resulteerde is het restaurant Very good falafel.
Boekrecensie: Midden-Oosterse salades @ Lauriekoek.nl

De salades in dit boek zijn geschikt al bijgerecht, maar je kunt ze natuurlijk ook als hoofdgerecht serveren. Mijn gevoel zegt dat je voor een goed gevulde tafel 3 of 4 salades kunt maken, pita’s kunt bakken, falafel uiteraard en vergeet de sauzen, die ook in het boek staan, niet. Het boek had dus ook Very good falafel kunnen heten, ware het niet dat er maar een falafel recept in staat en dat misschien een tikje verwarrend is. De recepten zijn ingedeeld per seizoen, dus ieder seizoen kun je de falafel en pita’s met andere soorten salade serveren.Boekrecensie: Midden-Oosterse salades @ Lauriekoek.nl

Vegan proof

Het staat niet met grote letters in Midden-Oosterse salades, maar de boel is behoorlijk vegan proof. Ik kan wat over het hoofd hebben gezien, maar ik zie geen spoor van zuivel of ei. Het menu van Very good falafel is geïnspireerd door de Joods-Irakeese opvoeding van Shuki. Het enige vleesgerecht op het menu van het restaurant is lamsgehaktballen, maar en die staan niet in dit boek, hierin staan alleen de falafelballen. Laat ik het cliché maar weer eens aanhalen dat je vlees echt niet mist als je goede falafel eet.

Midden-Oosterse ingrediënten

Bij Midden-Oosterse smaken horen uiteraard Midden-Oosterse ingrediënten. Voorin het kookboek vind je een lijstje waarin wordt uitgelegd wat wat is, zoals verse za’tar, dadelstroop, tahin, harissa en granaatappelsiroop. De verse za’tar is wat moeilijk in Nederland, want meestal komt er geen echte za’tar aan te pas, de andere dingen zijn zeker te vinden. Bij Turkse supermarkten, bij delicatesse winkels, of online. Andere ingrediënten zoals ingelegde citroen of torshi zijn zelf te maken, daarvoor staan ook recepten in Midden-Oosterse salades.Boekrecensie: Midden-Oosterse salades @ Lauriekoek.nl

De meeste salades bestaan trouwens voor het grootste gedeelte uit groenten en fruit, kruiden en peulvruchten. Sommige groenten zoals artisjok vind je in bij de betere groenteboer, de rest zou je ook gewoon in de supermarkt moeten kunnen vinden. Het is vrijwel onmogelijk om salades uit dit boek te eten en niet je dagelijkse portie groenten en fruit niet binnen te krijgen. Bij sommige recepten moet je wel even goed kijken, want die vragen om een saus waarvoor het recept op een andere pagina staat.Boekrecensie: Midden-Oosterse salades @ Lauriekoek.nl

Veel foto’s

Bij ieder gerecht staat een foto van het eindresultaat. Tussen de recepten en recept foto’s door vind je foto’s van keukens waarin volgens mij de schrijvers van dit boek te zien zijn terwijl ze koken. Ook ontbreken foto’s van Very good falafel niet. Er zijn vier seizoenshoofdstukken met salades en de falafel, brood en sauzen staan in het gedeelte bijgerechten en smaakmakers. Bijna ieder recept heeft een persoonlijke inleiding. De recepten variëren van fattoush met watermeloen, tot gevulde tomaten of prei en papillote met harissa. Sommige zijn heel eenvoudig, andere net wat meer werk.Boekrecensie: Midden-Oosterse salades @ Lauriekoek.nl

Bij dit kookboek kun je het bij een salade houden, maar het is heel geschikt voor een guller gebaar en een volle salade tafel met zelf gemaakte falafel en pita’s en diverse zelfgemaakte sauzen. Het gaat eigenlijk om meer dan alleen de salades in de titel, hoewel de zeker een hoofdrol hebben. Er zijn genoeg vega- en vegan kookboeken met een falafelrecept, maar door de nadruk zo op de salades en de variatie per seizoen te leggen voelt het toch weer nieuw. Leuk!Boekrecensie: Midden-Oosterse salades @ Lauriekoek.nl

Midden-Oosterse salades
Shuki Rosenboim en Louisa Allan
Good Cook