Boekrecensie: Lekker zelfgebakken cakes, muffins & brownies

Boekrecensie: Lekker zelfgebakken cakes, mufffins & brownies @ Lauriekoek.nlLekker zelfgebakken cakes, muffins & brownies is ook een lekker lange titel voor een bakboek. Wel heel erg to the point, want dat is precies waar dit boek van Owi Owi Fouette-Moi over gaat. Het idee is dat je ieder van deze baksels, cake, muffin of brownie precies kunt bakken naar je eigen zin, met dank aan de tips en vele variaties in dit kookboek.

Owi Owi Fouette-Moi

Online probeerde ik meer over Owi Owi Fouette-Moi te vinden zodat ik hier iets over de auteur kon vertellen. Ik vond vrij snel haar blog (ik hoop dat ik de juiste pronouns gebruik), alleen is haar bio daar opvallend leeg, behalve dat ze receptentester is en op zoek is naar de beste koekrecepten. In Frankrijk waar ze woont heeft ze naast dit bakboek ook een ander kookboek gepubliceerd. Hilarisch genoeg vertaalde mijn Google vertaal app de titel daarvan in Neuken in de oven. Haha. Ze heeft ook een leuk blog, ik mag haar tone of voice wel.

Goede introductie

Als je moet bakken zijn er wat dingen die je echt moet weten en waar je je echt aan moet houden voor een goed resultaat. Dat je je oven moet leren kennen, dat het uitmaakt van welk materiaal je bakvorm is, dat komt allemaal voorin het boek voorbij. Er zijn ook bepaalde symbolen bij ieder recept die hier worden uitgelegd.Boekrecensie: Lekker zelfgebakken cakes, mufffins & brownies @ Lauriekoek.nl

Franse meelsoorten

Hier kom je er ook nogmaals achter dat dit boek Frans is in oorsprong. Daar worden de meelsoorten namelijk anders genoemd dan hier en er zijn ook types die hier niet een op een verkrijgbaar zijn. Als je dit zoekt kun je online een tabel vinden met welke soort het meest overeenkomt met welke. Ook zijn er gespecialiseerde bakwinkels die wel Frans meel verkopen met de Franse namen. Voor de meeste recepten is het uiteindelijk bloem en patent bloem, misschien Zeeuwse bloem. Plus meelsoorten als boekweit. Echt moeilijke ingrediënten zijn er verder niet in dit kookboek.

Het idee is dat er steeds een basis recept gegeven word en daarna volgen variaties op dat basis recept. Dus eerst krijg je bij de cookie cake een basis recept. Met mogelijk extra’s die je er aan kunt toevoegen als je dat wilt. Daarna volgen varianten met bijvoorbeeld chocolade, kastanje, en hazelnoot. Steeds weer met variaties. Zo kun je een gedeelte van de bloem vervangen voor boekweitmeel, dingen toevoegen, weglaten. Zo kom je precies tot het baksel dat jij lekker vind en het stimuleert je om dingen uit te proberen.Boekrecensie: Lekker zelfgebakken cakes, mufffins & brownies @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Lekker zelfgebakken cakes, mufffins & brownies @ Lauriekoek.nl

12 basisrecepten en 50 variaties aka keuzestress

Als al die opties nog niet genoeg voor je zijn, dan vind je achterin het boek nog de kers op de cake met decoraties, glazuur en siropen. Op de cover staat 12 basis recepten en 50 variaties. Dat van de variaties geloof ik wel. Dat van de basisrecepten hangt een beetje af van hoe je telt denk ik, want ik zie negen basis recepten wat met de decoraties, glazuur en siropen op 12 uitkomt. Het zijn dus 9 baksels van muffin tot bananenbrood, van snackcake (ja dat is een ding) tot allemansvriend cake. Alleen bij het basisrecept worden de stappen voor wat je moet doen gegeven, dus soms moet je even heen en weer bladeren. Bij ieder recept staat een foto van het eindresultaat.Boekrecensie: Lekker zelfgebakken cakes, mufffins & brownies @ Lauriekoek.nl

Bak wat jij lekker vindt

Hoewel de titel misschien wat algemeen is en het idee van zoveel basisrecepten en opties eigenlijk best leuk. Al komt de uitvoering soms door het bladeren en alle keuzes die je hebt wat chaotisch over. Owi Owi Fouette-Moi weet duidelijk waar ze het over heeft als ze over bakken praat en er staan slimme tips in. Vooral bij bakken heerst het idee dat als je van het recept afwijkt het kan mislukken. Dus dat je niet moet freestylen, met alle opties die worden gegeven heb je meer het gevoel dat je kan doen wat je zelf lekker vindt.

Lekker zelfgebakken cakes, muffins en brownies
Owi Owi Fouette-Moi
Uitgeverij Deltas