Boekrecensie: Julie bakt hartig en zoet

Boekrecensie: Julie bakt @ Lauriekoek.nl
Julie bakt hartig en zoet is een van de nieuwste bladeren aan de Bake-Off boom. Om heel eerlijk te zijn houd ik af en toe niet meer bij. Ik kijk zeker niet alle versies en herken zeker niet iedere deelnemer uit elk seizoen. Wat ik wel weet is dat Julie van den Driesschen in 2018 won en dat ze al eerder een bakboek schreef met een collega en dat ze te zien is om Njam, de Belgische tegenhanger van 24 Kitchen.

Kleine moeite groot resultaat

In dit nieuwste boek gaat het niet om perfectie of moeilijke technieken zoals het er in Bake-Off af en toe wel aan toe gaat. Nee het gaat om Julie’s herinneringen aan eten en dan in het bijzonder de eenvoudige zoete baksels uit haar jeugd. Dat samen met recept notities van haar grootmoeder die haar haar passie voor bakken bijbracht en nieuwe baksels die ze afgelopen jaren ontdekte maken de mix van dit boek.Boekrecensie: Julie bakt @ Lauriekoek.nl

Zoet en hartig

Zoals de titel al doet vermoeden bevat het boek hartige en zoete recepten. Ik zou wel willen zeggen dat de zoete de overhand hebben. De hartige zijn zeker niet allemaal vegetarisch maar een aantal wel en sommige zijn met een lichte draai vegetarisch te maken. De zoete recepten zijn vegavriendelijker. Al staan er wel muffins met bacon in en wordt er in twee van de recepten gelatine gebruikt. Vrijwel alle ingrediënten voor de baksels zijn te krijgen in de supermarkt. al denk ik dat het toch fijn is voor sommige ingrediënten naar een speciaalzaak te gaan.Boekrecensie: Julie bakt @ Lauriekoek.nl

Allerlei recepten

Wat voor soort recepten staan er in? Nou laat ik wat opties opnoemen waar ik zelf heel enthousiast van wordt. Sinaasappel met oranjebloesem, scones met cheddar en tijm, Marthe mousse au chocolat (zonder gelatine met whiskey), appel-kaneelbrood met ahornsiroop. Deep dish pizza, iets wat al lang op mijn verlanglijstje om te maken staat maar wat ik nog nooit gemaakt heb. Binnenkort is het dus zo ver. Als je van drank houd zit je met dit boek goed. Er gaat vaak een klein scheutje van het een of ander in.Boekrecensie: Julie bakt @ Lauriekoek.nl

Herinneringen en inspiratie

Er zijn niet echt hoofdstukken in Julie bakt hartig zoet alleen de verdeling hartig en zoet en af en toe een persoonlijke noo. waarin ze vertelt over haar familie of haar pantry inspiratie van Nigella Lawson. Bij ieder recept staat een persoonlijke introductie en uiteraard een mooie foto van het eindresultaat. Op zich vind ik het ontbreken van hoofdstukken helemaal niet erg. Ik denk zelfs wel eens dat je door zo te bladeren misschien tot hele andere keuze komt dan wanneer het streng ingedeeld is.Boekrecensie: Julie bakt @ Lauriekoek.nl

Waar ik het eerdere boek van Julie leuk vond. omdat het zowel veganistische als niet veganistische opties bevatte. Vind ik dit boek misschien nog wel leuker, omdat er zoveel persoonlijkheid in zit. Je voelt meer dat dit de herinneringen en recepten zijn van een persoon. Iemand die jou de recepten geeft. Zodat jij op jou beurt ook weer goede herinneringen aan de baksel in kwestie kunt vormen.Boekrecensie: Julie bakt @ Lauriekoek.nl

Julie bakt hartig en zoet
Julie van den Driesschen
Uitgeverij Manteau