Boekrecensie: Sugar, I love you

Boekrecensie: Sugar, I love you @ Lauriekoek.nlIk heb als het op bakboeken aankomt al verschillende liefdesverklaringen voor suiker voorbij zien komen. Een boek heette eenvoudig weg Suqar, oftewel suiker. Ik geloof dat Ottolenghi en Helen Goh hun bakboek Sweet ook eigenlijk de naam suiker wilde geven en nu is er ook Sugar, I love you van Ravneet Gill. Het is in de patisserie ook niet zomaar een ingrediënt.

Ravneet Gill

Ravneet Gill volgende een opleiding aan Le Gordon Bleu. Daarna werkte ze bij de patisserie afdelingen van restaurants als St. John, Llewelyn’s ze werkte ook bij Wild by tart. Tegenwoordig is ze freelance chef, ze is bakspecialist bij de Telegraph en jury-lid bij de Britse Junior Bake-Off. Ze is ook vaste columnist bij de Guardian. Sugar I love you is Ravneets tweede boek, haar eerste boek The pastry chef’s guide is alleen in het Engels verschenen.

Suiker

Om dat mensen die nu denken “een boek met heel veel suiker dat is toch niets?”. De titel is natuurlijk met een knipoog bedoeld. Zeker na de gezondheidsperiode waarin je alles voor dadels en kokoksbloesemsuiker moest vervangen (terwijl het ook suiker is). In sommige recepten in Sugar I love you hoeft helemaal niet veel suiker. Het gaat er om dat je begrijpt wat suiker doet en hoe je het het beste moet gebruiken. Buiten dat denk ik dat als je voor een lekker baksel gaat, je moet gaan voor de beste versie.

Entremets

De recepten zijn ingedeeld in cakes, koekjes, cheesecakes, zoet deeg, gefrituurde dingen. Taarten en pasteien, entremets, roomijs, dessert. Ja dat lees je goed een heel hoofdstuk met cheesecakes en ook een met gefrituurde dingen. Entremets zijn trouwens historisch gezien een soort tussengang, tussen verschillende diner gangen in. Tegenwoordig refereert het vaak naar bepaalde soorten taarten. In dit kookboek staan allerlei opties die je dan tot je eigen entremets showstuk kunt combineren.Boekrecensie: Sugar, I love you @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Sugar, I love you @ Lauriekoek.nl

Foto’s

Het hele boek is uitgevoerd in vooral pasteltinten en fel geel. Van bijna alles staat een foto in het boek al staat niet iedere foto direct naast het recept. Vaak staat dan iets verderop een groepsfoto met meerdere receptresultaten op een foto. Ieder recept wordt ingeleid met een inleiding en door het boek heen vind je ook persoonlijke verhalen van Ravneet Gill waarin ze iets over haarzelf vertelt, maar ook haar levenslessen deelt.

Coole combinaties

Er staan in Sugar I love you heel veel coole combinaties. Kweeperentaart met gerookte amandelen, miso karamel, chocoladebroodjes met pruimen. Er staan ook recepten in die ze van thuis kent zoals gulab jamun, boterige bolletjes die in de siroop worden gelegd. Nankhatai, semolina zandkoekjes. Er staan ook typisch Britse dingen in, zoals Devonshire splits, gingernuts en mince pies. Zelf heb ik vooral een oogje op de chocoladetaart met misokaramel en crunchy branflakes bodem en zowel de Japanse als de Baskische cheesecake.Boekrecensie: Sugar, I love you @ Lauriekoek.nl

Qua ingrediënten kom je met suiker, room, melk, roomboter en bloem een heel eind. Er staan niet veel veganistische recepten in, bijna alle recepten zijn vegetarisch op een paar opties met gelatine na. Al kun je daar wel een vega alternatief voor gebruiken en dat staat er dan ook bij. Soms zal je even een ingrediënt tegenkomen waar je naar op zoek moet, zoals mangopuree van bepaalde mango’s, miso of kweepeer. Meestal is er dan wel een winkel waar je terecht kunt en anders biedt het internet echt uitkomst.

Ik vind Sugar I love you een geslaagde ode aan suiker. Er staan bekende en minder bekende dingen in. Moeilijke en makkelijke recepten dus je kunt van alles proberen. Het boek heeft een frisse uitstraling en ik weet zeker dat er heel veel cheesecake fans die een boek met een cheesecake hoofdstuk een puik idee vinden.Boekrecensie: Sugar, I love you @ Lauriekoek.nl

Sugar, I love you
Ravneet Gill
€27,99