Boekrecensie: Masterclass Cakes

Boekrecensie: Masterclass Cakes @ Lauriekoek.nlVandaag op Lauriekoek een Masterclass Cakes in boekvorm, het nieuwste kookboek, of eigenlijk bakboek van Rutger van den Broek. Rutger won de eerste editie van Heel Holland Bakt en heeft een eigen blog: Rutger Bakt.  Bakken is dus waar hij goed in is. In dit Mastelclass boek deelt hij zijn kennis over cakes.

Een goede basis

Het boek begint met de absolute basis. Bij bakken zijn het ook de kleine dingen die moeten kloppen. Dingen als oventijd, ingrediënten, het invetten van de vorm, het goed afwegen van de ingrediënten. Alles op kamertemperatuur laten komen voor je een beslag maakt. Het maakt alles zoveel makkelijker en het eindresultaat zoveel beter, daarom is het goed om dat nog eens te benadrukken.

Allerlei soorten cakes

Daarna komen er 40 cake recepten voorbij, ingedeeld in de hoofdstukken tijdloos en traditioneel, fris en fruitig en warm en winter. Alle recepten zijn voorzien van een prachtige foto van het eindresultaat gemaakt door Saskia Lelieveld, bekend van het Pindakaas kookboek ik herken haar stijl. Er wordt duidelijk aangegeven voor hoeveel personen een cake is en wat je er voor nodig hebt qua ingrediënten. Er is een heldere omschrijving en als ingrediënten verdeeld worden over bijvoorbeeld een glazuur en een beslag word dit duidelijk aangegeven. Bij elk recept heeft Rutger een persoonlijke introductie geschreven.Boekrecensie: Masterclass Cakes @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Masterclass Cakes @ Lauriekoek.nl

Haal je cake vormen maar van stal

Onder de cakes in de Masterclass Cakes zijn tulbanden, langwerpige cakes, kruimelcakes, opgerolde cakes, Surinaamse cakes, Engelse sponge cakes. Er kortom voor iedereen wat wils. Het is kortom hoog tijd om mijn Nordicware tulband vorm weer van stal te halen. Dit zijn de cakevormen die in Heel Holland Bakt, The Great British Bake Off en menig bakboek worden gebruikt omdat ze zo mooi van vorm zijn. Het duurde even voor ik er achter kwam van welk merk ze waren maar sindsdien ben ik fan. En Rutger zo te zien ook.Boekrecensie: Masterclass Cakes @ Lauriekoek.nl

Masterclass cakes voor beginners en gevorderden

Het Masterclass Cakes boek is geschikt voor de beginnende en de meer ervaren bakker, voor de beginnende baker is alles duidelijk uitgelegd. Voor de meer ervaren bakker zijn er projecten bij als zelf karamel maken of een opgerolde cake. Het is ontzettend leuk om te zien hoeveel verschillende soorten cake er eigenlijk wel niet zijn, je kunt er elk feest zonder probleem mee opluisteren. Ik weet al wat ik met mijn verjaardag ga bakken.Boekrecensie: Masterclass Cakes @ Lauriekoek.nl

Als blogger is het ontzettend leuk om te zien dat de oud deelnemers van Heel Holland Bakt overal terecht komen. Eerder recenseerde ik al het boek van Francis Cuijk en nu dit boek van Rutger van den Broek. Er lopen zoveel getalenteerde mensen rond in Nederland. Het programma zet ze allemaal in de schijnwerper en vervolgens gebeuren er allemaal toffe dingen. Het is ook leuk om dankzij boeken als Masterclass cakes de geweldige dingen die in programma’s gemaakt worden te kunnen proeven.

Boeken zoals Masterclass cakes zijn fijn om cadeau te doen, het is geen groot zwaar kookboek. Het is een prettig formaat en niet intimiderend van toon. Het boek maakt deel uit van een serie Masterclass kookboeken, zo is er ook een Masterclass boek Groente op de Barbecue van Julius Jaspers en een Masterclass Dips van Ramon Brugman.Boekrecensie: Masterclass Cakes @ Lauriekoek.nl

Masterclass Cakes
Rutger van den Broek
Uitgeverij Carrera Culinair