Boekrecensie: Nadiya bakt

Boekrecensie: Nadiya bakt @ Lauriekoek.nlNadiya bakt is geschreven door de enige echte Nadiya Hussain: Bake off winnaar en nu ook BBC en Netflix bekendheid. Natuurlijk zijn er ook kookboeken van haar hand Time to eat en Nadiya bakt zijn beiden recent in het Nederlands vertaald. Over de laatste gaat deze recensie.

Pretzelbroodjes

Nadiya bakt hoort bij de gelijknamige tv serie Nadiya bakes, die in 2020 door de BBC is uitgezonden. Hij staat nu op Netflix. Ik kan mij die serie extra goed herinneren omdat er in die tijd heel weinig afleiding was. Ik zat dus elke keer als er een aflevering was keurig klaar voor de tv. Sindsdien heb ik ook al heel wat pretzelbroodjes die in een van de afleveringen voorbij komen gebakken.Boekrecensie: Nadiya bakt @ Lauriekoek.nl

Hartig en zoet

In dit boek staan natuurlijk de recepten uit de verschillende afleveringen. Dat is natuurlijk niet het enige, er staan ook recepten die niet voorbij kwamen in de televisieserie. De recepten zijn een mix van hartig en zoet, cakes, traybakes, baksels zonder bakken, koekjes en hapjes, desserts en broden en broodjes. Het is zoals Nadiya zegt een compilatie van alle lekkere ideeën die in haar hoofd rondzingen. Die ze graag maakt voor haar man, die haar vroeg een taart te bakken en zo haar liefde voor bakken aanwakkerde.Boekrecensie: Nadiya bakt @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Nadiya bakt @ Lauriekoek.nl

Er staan recepten met vlees in het boek maar een aanzienlijk deel is vegetarisch. Voor veganisten staan er minder opties in, de baksels zijn met zuivel en ei. De vegetarische hartige opties bevatten vaak kaas. Er staan veel foto’s in het boek, van het eindresultaat van de recepten en van Nadiya die aan het bakken is. Toch staat er niet van echt ieder recept een foto van het gerecht in. Dat viel me in eerste instantie niet eens op maar later zag ik dat er van bijvoorbeeld een perencakerecept geen foto was.Boekrecensie: Nadiya bakt @ Lauriekoek.nl

Leuke recepten

De recepten zijn erg leuk. Zo heb ik van Nadiya dus geleerd dat je voor pretzelbroodjes niet perse met loog hoeft te werken. Bicarbonaat, of baksoda heeft ook een effect waarbij zich die typische bruine korst vormt. Er is een taart die eigenlijk uit individuele cupcakes bestaat, een cupcake waarin je een oreo en een hele aardbei meebakt en waarbij het glazuur van aardbeien roomijs wordt gemaakt. Maar ook pompoenstrudel, een quiche met aardappelrösti als kortst. Sommige recepten zijn misschien wat ingewikkeld, maar gelukkig staan er ook meer eenvoudige recepten in.Boekrecensie: Nadiya bakt @ Lauriekoek.nl

Persoonlijk

Leuk vind ik de persoonlijke inleiding bij de recepten. Zo vertelt ze in de intro van het recept voor pikante kikkererwten over hoe haar moeder altijd hartige snacks bij de thee nam. Iets wat ze best gek vond, tot ze het zelf probeerde. En over de therapeutische werking van broodbakken of over het aantreffen van een tafel vol eten na het bidden na een dag vasten tijdens de ramadan. Nadiya’s persoonlijkheid zit echt in het boek, de vrolijke gekleurde styling is ook heen consequent doorgetrokken.

Ik weet nog dat toen de tv serie op de televisie was ik heel graag wilde bakken en uitdelen, terwijl het bakken wel kon, maar het uitdelen niet echt. Dat was jammer. Nu kan het bakken weer en is het boek er, beter kan niet. Ik denk dat ik binnenkort de serie maar weer eens ga kijken.Boekrecensie: Nadiya bakt @ Lauriekoek.nl

Nadiya bakt
Nadiya Houssain
Uitgeverij Luitingh-Sijthoff