Boekrecensie: Lekker vegetarisch voor iedereen

Lekker vegetarisch voor iedereen - boekrecensie @ Lauriekoek.nlLekker vegetarisch voor iedereen is een echt familiekookboek. Het is geschreven door de Zweede Sara Ask kinder diëtist en voedingsjournalist en Lisa Bjarbo blogger en journalist. Als je van Zweede sfeerplaatjes houd zou ik zeker hun Instagrampagina’s opzoeken, dan begrijp je dat hun kookboek spic en span is. Het boek doet in de verte een beetje denken aan een andere familie die achter The Green Kitchen. Maar wat vind ik er verder van?

De recepten

Het boek Lekker vegetarisch voor iedereen is uiteraard helemaal vegetarisch. Bij de recepten die veganistisch kunnen worden gemaakt staan tips over hoe je dat het beste kunt doen. Ook worden er tips gegeven over eten met kinderen en de ingrediënten.  De auteurs begrijpen dat je als familie misschien weinig tijd hebt om te koken, daarom staan er 15 gerechten in die snel klaar zijn en 13 doordeweekse gerechten. Al is er ook zeker aan het weekend gedacht en zijn er opties voor bijzondere momenten zoals een brunch een picknick of een barbecue. Het zijn 60 recepten in totaal en de recepten gaan alle kanten op. Van old school wokgerecht met ananas tot bietenburgers en van sushi in een schaaltje tot pulled aubergine. Het is een goede mix van pasta’s, soepen curry’s en er wordt naar verschillende wereldkeukens verwezen en er worden verschillende soorten groenten en peulvruchten gebruikt. Lekker vegetarisch voor iedereen - boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Achtergrondinformatie

Natuurlijk is er ook een stukje achtergrondinformatie gedacht, zoals veel gestelde vragen over vegetarisch eten, oal dan niet met met kinderen en informatie over ingrediënten en seizoensgroenten. Er zijn zelfs twee bladzijden aan het onderwerp “ijzer” gewijd, iets waar mensen die vegetarisch eten zich vaak zorgen over maken. Er staan wel een paar dingen bij waarvan ik mij afvraag of ze kloppen. Bijvoorbeeld desembrood eten en peulvruchten wellen in verband met fytinezuur. Volgens mij heeft het weinig zin (ik doe het zelf nooit), maar het is niet erg om het wel te doen.Lekker vegetarisch voor iedereen - boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Foto’s

Het kookboek is een kleurig geheel met mooie foto’s van het eten, maar ook vrolijke tekeningen van groenten en fruit. Zonder echt kinderachtig te worden. Bij de introductie van elk hoofdstuk vind je een soort Instagramoverzicht.  Hierop staan foto’s van kinderen van de auteurs en foto’s van achter de schermen van het maken van dit kookboek. Precies genoeg voor een kijkje, zonder het idee te krijgen dat het hele kookboek een familie fotoalbum is. Iets wat tegenwoordig erg in de mode is maar wat ik soms irritant vind.Lekker vegetarisch voor iedereen - boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Lekker vegetarisch voor iedereen - boekrecensie @ Lauriekoek.nl

Conclusie

Niets is heel ingewikkeld en Lekker vegetarisch. Het is een mooi opgemaakt boek en geschikt voor iedereen en voor mensen en gezinnen die net beginnen met vegetarisch koken in het bijzonder.