Boekrecensie: Saakje’s Zoete Bakboek

IMG_7502[1]
Ja jongens daar ben ik weer! Sorry voor de onbedoelde radiostilte. Ik beloof jullie bij deze plechtig dat ik de rest van de vakantie vaker zal verblijden met blogpost. Nu over tot de orde van de dag: Het bakboek van Saakje. Saakje heeft een Bakbar in het modekwartier in Arnhem en ze is ze wel eens te zien in het programma Koffietijd als bakexpert, met dingen voor bij de koffie. Dan kan een boek natuurlijk niet uitblijven en dat er dan ook nu.
IMG_7506[1]

Met handige planning voor als je veel wil bakken

In het boek vind je recepten voor koekjes, cakes, plaatwerk, taarten, kleine taartjes en zoete broodjes. Bijzonder zijn ook de zoete tafels, wat ideeën zijn voor hoe je een aantrekkelijke tafel inricht bij bijvoorbeeld een trouwerij, een kinderfeestje of een picknick. Met wat je moeten maken, een boodschappenlijstje en een complete planning per dagdeel. Heel handig, vooral als je nog nooit eerder zoiets gedaan hebt is het fijn om te zien wat er allemaal bij komt kijken.
IMG_7507[1]

Van boterkoek tot brownie

Ik heb verschillende recepten uit het boek geproefd de boterkoek, het miljonairs short bread, de oranjekoek, de brownie. Alles is lekker, ik kan niet anders zeggen. Er staan in het boek vrij bewerkelijke recepten, bijvoorbeeld taarten die je moet insmeren met botercrème met behulp van zo’n banketbakkers spuit, maar daar tegenover staan ook koekjes die je zo gemaakt hebt. Als een recept ingewikkelder zijn, kunnen de instructies twee pagina’s beslaan, maar zo is alles wel duidelijk uitgelegd en prima te volgen.

Geen Koopmans in het boek

Alle ingrediënten die worden gebruikt kun je gewoon in de supermarkt vinden, al kun je voor bijzonder dingetjes als parels ter decoratie of leuke bakvormen wellicht wel het beste langs een speciaalzaak gaan (zoals Bakbar bijvoorbeeld). Verplicht is het natuurlijk niet. Misschien herinner je je dat Saakje als bakexpert in Koffietijd met Koopmans werkt,maar daar is in het boek niets van terug te vinden.

IMG_7508[1]

Door het hele boek heen zie je foto’s van lekkere baksels uiteraard, want bij ieder recept een foto van het eind resultaat, maar ook foto’s van mooie interieurs gedecoreerd met taarten (of is het andersom?). Leuk vind ik ook de foto’s waarop je echt Arnhem kunt herkennen, zoals het Sonsbeekpark met de lakenvelder koeien.

Komt er ook een hartig deel?

Deze zomer ga ik zeker de oven aanzwengelen om te bakken, gewoon met tarwebloem, boter en suiker. Yeah! Met het boek van Saakje gaat het zeker lukken. Ik vraag mij trouwens ook af of er nog een deel twee gaat komen een hartig bakboek, vooral omdat dit zo nadrukkelijk zoet wordt genoemd. We wachten het af. 🙂

Saakje’s Zoete Bakboek
Saakje Visser
Uitgeverij Loopvis
€ 29,95

Je kunt de boeken van Loopvis niet alleen het beste, maar vooral het leukste kopen bij Loopvis zelf, al is het maar vanwege de onbetaalbare doch gratis inpakservice. Doe eens avontuurlijk een laat bol.com eens links liggen zou ik zeggen. (Nee ik krijg geen geld om dit te zeggen, ik zeg het gewoon)

Posted by on 4 juli, 2016