Boekrecensie: Funky vegan bakboek

Boekrecensie: Funky Vegan Bakboek @ Lauriekoek.nlBakken is leuk en bakken kan ook prima veganistisch, al dan niet met een vrolijke playlist op de achtergrond. Dat is in een notendop waar het Funky vegan bakboek over gaat. Het boek is geschreven door Emma Herngreen die voor de plantaardige vervangers van ei, boter en room kiest, maar ook gewoon suiker gebruikt, want als je als je voor een lekkernij gaat moet het ook echt lekker zijn en niet perse “gezond”. Tel daar een liefde voor muziek bij op en je hebt een swingend boek.

Echte traktaties

Allereerst wil ik zeggen dat ik het met Emma eens ben. Veganistisch hoeft niet perse gezond te zijn. Ik weet dat dat het beeld is wat bij veel mensen leeft maar het is niet per se waar. Chocolade, chips, koffie en energiedrank zijn vaak vegan, maar niet per se gezond. Er is veganistisch roomijs verkrijgbaar en zelfs veganistische magnums. Elk product op dierlijke basis heeft wel een niet-dierlijke evenknie. Gezonde versies van producten vallen vaak enorm tegen en voelen niet aan als een echte traktatie.Boekrecensie: Funky Vegan Bakboek @ Lauriekoek.nl

Funky vegan bakboek: bak wat je wil bakken

Hoe dan wel? Nou gewoon kijken naar wat je graag veganistisch zou willen eten en dat dan maken. Ik denk dat dat is wat Emma heeft gedaan. In haar boek worden dus egg replacer en aquafaba (kikkererwtenvocht) gebruikt in plaats van ei, plantaardige melk in plaats van koeienmelk en margarine of “plantaardige boter” in plaats van roomboter. Oh, en met suiker dus, bruine suiker, kristalsuiker, basterdsuiker, want dat maakt onder andere gebak lekker smaakt en een goede textuur krijgt. Je kunt het niet zomaar weglaten en denken dat dat geen consequenties heeft, zoals sommige mensen denken. Boekrecensie: Funky Vegan Bakboek @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Funky Vegan Bakboek @ Lauriekoek.nl

Duidelijk over ingrediënten

Een van de dingen die bij vegan kookboeken altijd wel nauw luisteren zijn specifieke merken. De ene veganistische vervanger is soms de ander niet. Dat geeft soms moeilijkheden, zeker als een auteur geen merken wil noemen. In dit boek geeft Emma aan dat als ze een echte voorkeur heeft dit merk staat aangegeven. Verder legt ze duidelijk uit wat egg replacer is, hoe het werkt en waarom ze er voor gekozen heeft. Dat voorkomt een hoop vraagtekens.

Elk hoofdstuk heeft zijn playlist

Het funky vegan bakboek boek is ingedeeld naar verschillende playlists met verschillende thema’s singing the blues gaat bijvoorbeeld over comfort food, chocolade brownies, appeltaart en fudge. Spice it up with a little funk is een hartig hoofdstuk met vegan kaasstengels en knoflookbrood en gefrituurde guacamole. Shaking salsa gaat over dranken en Latin vibes over zoetigheden met fruit. Alle bijbehorende nummers staan bij het hoofdstuk vermeld, maar er is ook een playlist op Spotify. Alle recepten hebben ook een Engelse naam, waarschijnlijk om ze doen klinken als een song titel. Boekrecensie: Funky Vegan Bakboek @ Lauriekoek.nl

Qua recepten zie ik niet perse super moeilijke veganistische patisserie. Ik zie dingen die iedereen graag eet en waarschijnlijk ook graag zelf wil maken. Dingen met karamel, met chocolade, echte publiekslievelingen. Dingen die ik zelf al regelmatig vegan heb bereid en die prima veganistisch kunnen. Nu en in de toekomst. Het enige wat me nog wel even van het hart moet: als je in je boek lekker bakt met suiker en zegt dat semi gezond bakken stom is. Zet dan niet het woord “zondig” op de voorkant.Boekrecensie: Funky Vegan Bakboek @ Lauriekoek.nl

Funky vegan bakboek
Emma Herngreen
€20,99