Boekrecensie: Het Forest Feast Kookboek voor Kids

forestfeast01
Alweer bijna 2 zomers geleden schreef ik over het boek Forest Feast. Ik vond het toen echt een boek voor de zomer, niet te ingewikkelde recepten, veel verse producten, pagina’s waar het schilderwerk en de verse bloemen vanaf spatten. Nu is er ook een Forest Feast boek speciaal voor kinderen. Nog net op tijd voor de rest van de zomer zou ik zeggen. forestfeast02

Laat de kinderen zelf koken

Het is echt een kookboek voor kinderen. Dus de kinderen moeten koken, niet jij. Al denk ik dat als je bepaalde dingen uit dit boek maakt ze zeer in de smaak zullen vallen. Wat goed werkt is dat het kookboek zo visueel is, veel foto’s van de ingrediënten, en daardoor wordt het soms al uit het beeld duidelijk wat er moet gebeuren. Dat werkt natuurlijk niet alleen goed voor kinderen maar ook voor volwassenen.
forestfeast05

Kindervoer en meer volwassen gerechten

Nou weet ik niet of kinderen enthousiast worden van snacks als radijsjes met boter en zout, of gerechten waar duidelijk herkenbare bladeren boerenkool in zitten. In kinderen zit net zo veel culinair verschil als in volwassenen. Je hebt kinderen die als je even niet kijkt een heel bakje olijven leegeten, en je hebt volwassenen die nog steeds niets lusten behalve cola. Ik vind het dus moeilijk om te zeggen dat dit echt een deal breaker is.

Aan de andere kant ontbreken veel favorieten van kinderen niet, zo zijn er verschillende tosti’s, quesadilla’s, er is pizza en er zijn lekker toetjes met bijvoorbeeld banaan en watermeloen. Bijna niemand die daar nee tegen zegt. Zelfs de cocktails in het boek zijn geschikt voor kinderen, en dus ook voor mensen die geen alcohol drinken.
forestfeast03

Kant-en-klaar deeg voor snel resultaat

Om de gerechten zo makkelijk mogelijk te maken wordt er wel gebruik gemaakt van kant-en-klaar pizzadeeg en kant-en-klaar korstdeeg. Pizzadeeg is bij de meeste supermarkten wel te vinden, maar korstdeeg is in Nederland niet zo makkelijk te krijgen als in Amerika. Gelukkig kun je het allebei heel eenvoudig zelf maken, ook met kinderen, als je wat meer tijd hebt, en zijn er op internet prima recepten te vinden voor beide. Hetzelfde geld voor de kant-en-klare pesto die Erin Gleeson gebruikt. Zelf maken is echt helemaal niet moeilijk.

Voor volwassenen en kinderen vanaf een jaar of 7

Al met al zijn dit gerechten ik zelf als volwassene ook prima te eten vind. Geen ingewikkelde ingrediënten, geen gedoe en een lekker eind resultaat. Prima! Mocht je iemand kennen van een jaar of 7 die wellicht geen vlees eet, wel groente lust en graag zou willen koken (al dan niet met een beetje hulp). Dan is dit een een heel leuk boek om mee te beginnen.
forestfeast04

Normaal gesproken heb ik trouwens een enorme hekel aan het woord “kids” waar ook gewoon kinderen geschreven of gezegd kan worden. Het is zelfs genomineerd voor de “weg met dat woord!” verkiezing, dus ik neem aan dat ik niet de enige ben met deze ergernis. Maar omdat ik dit zo’n leuk boek vind zie ik het door de vingers.

Het Forest Feast Kookboek voor Kids
Erin Gleeson
€ 17,95