Boekrecensie: Vlees noch Vis

Boekrecensie: Vlees noch Vis @ Lauriekoek.nl Vlees noch vis, dat is iets wat wordt gezegd als iets eigenlijk niet helemaal goed gelukt is en het daarom een beetje “meh” is. Toch is het ook de titel van de vegetarische kookshow van 24Kitchen. Daar wil de titel vooral zeggen dat er geen dode dieren worden gebruikt in de gerechten. Naast de televisie serie (14 maart is het nieuwe seizoen van start gegaan) is er nu ook een boek met dezelfde titel.
In dit boek vind je de gerechten uit de programma’s gebundeld en aan de foto’s te oordelen ook opnieuw gefotografeerd, want de foto’s in het boek zijn geweldig terwijl die op de website iets fletser zijn.

Het boek oogt in zijn geheel heel wit en fris. Estée Strooker, schrijfster van het boek en ook de presterende chef, kom in het boek regelmatig ook zelf voorbij op de foto’s 35 keer maar liefst! (cover en achterkant niet meegeteld). Trouwens niet alleen Estée zelf staat vaak op de foto, ook Reddy, het merk zonnebloemolie waar ze een reclamecampagne voor deed, komt af en toe voorbij. Niet specifiek in de recepten, maar wel op de foto’s. Mocht je daar allemaal niet zo van zijn, dan is dit duidelijk niet jou kookboek.
Boekrecensie: Vlees noch Vis @ Lauriekoek.nl

Geen Vegetariër, wel vegetarisch

Estée is zelf trouwens geen vegetariër, maar dat hoeft natuurlijk geen belemmering te zijn om leuke recepten te bedenken zonder vlees. Ik heb begrepen dat het bij haar restaurant ’t Amusement in Arnhem voor vegetariërs lekker eten is en als ik het programma en het boek zo zie dan lijken me de recepten ook lekker. Er wordt trouwens wel gebruik gemaakt van Parmezaanse kaas, waarin altijd kalveren lebmaagstremsel gebruikt wordt. Voor sommigen zal dit niet als geheel vegetarisch worden gezien, maar het is iets wat in veel  andere vegetarische kookboeken ook wordt gebruikt. Er is in dit boek overigens nog wel aandacht voor het feit dat er ook kaas zonder dierlijk stremsel bestaat.

Goed, wat kan ik verder zeggen over de recepten? Ze zijn ingedeeld in de hoofdstukken koken voor visite, vriendelijke prijsjes, variatie vol vitamine, vegan for a day en het hoofdstuk de basis. De recepten zijn vooral gebaseerd op groenten. Er wordt wel eens kaas gebruikt, maar het is zeker niet zo dat zuivel in ieder recept een hoofdrol heeft. Dat is gelukkig steeds meer een gepasseerd station. Leuk vind ik ook het specifiek veganistische hoofdstuk waarin ze aangeeft dat veganistisch koken een leuke uitdaging kan zijn. Iets wat ik van harte met haar eens ben.

Sommige van de recepten zijn makkelijk een doordeweeks, andere zijn meer bedoeld voor etentjes en bijzondere gelegenheden. Bij alle recepten wordteen tijdindicatie gegeven voor de bereiding en aan het eind van het boek vind je nog 4 ideeën voor thema tafels, zo kun je ideeën op doen over wat goed bij elkaar past.

Het enige wat ik niet helemaal begrijp is de hoeveelheidsaanduidingen. Bijvoorbeeld 0,25 bosje kruiden. Ik denk dat hier 1/4 bosje wordt bedoeld, maar dan nog is dat een erg losse pols aanduiding. Bosjes kruiden kunnen nogal variëren qua grootte. Kun je dan niet beter “een paar takjes” opschrijven? Dat lijkt mij wat duidelijker. Toch maakt het voor de recepten niet al teveel uit als je het een beetje op gevoel doet.

De meeste ingrediënten uit het boek kun je in de supermarkt krijgen. Toch zijn er wat specifieke dingen zoals miso, meiknollen of ras el hanout zal je even een uitstapje moeten maken naar de markt, toko of biospeciaalzaak.

Zeker niet teleurstellend

Sommige mensen in mijn omgeving waren erg teleurgesteld Estée, ze vonden haar bijvoorbeeld te zenuwachtig overkomen op tv. Terwijl ik vooral blij was dat er voor het eerst weer een compleet vegakookshow te zien was en qua recepten vind ik haar ook deugen. Het is leuk, soms net even anders en met lekker veel groenten. Een tof kookboek dus en misschien word je wel steeds minder zenuwachtig naarmate je meer op tv bent. Wie weet? Het doet in elk geval geen afbreuk aan de recepten en gerechten in dit kookboek.

Vlees noch Vis
Estée Strooker
Uitgeverij 24Kitchen