Boekrecensie: Greenfeast herfst-winter

Boekrecensie: Greenfeast herfst-winter @ Lauriekoek.nlHet mooie van Greenfeast lente-zomer was dat dat min of meer ook Greenfeast herfst-winter aankondigt. Het is nog steeds coronatijd en ik houd ook nog steeds van Nigel Slater. Nu is het nog herfst maar over niet al te lange tijd komt alweer het moment om het culinair winterdagboek uit de kast te trekken. Voor bij de kerstboom. Maar ik loop op de zaken vooruit nu eerst de herfst.

Geen lange verhalen

Greenfeast is de naam van de nu drie boeken van Nigel Slater die vegetarische groentegerechten bevatten. Naast de lente-zomer en de herfst-winter variant is er in Nederland nog een groene variant. De Greenfeast boeken zijn geen van alle keukendagboeken, dat betekent dat er dus geen langere verhalen ter inleiding zijn. Het is een korte inleiding en dan een recept met foto, meer een soort ingrediëntencombinatie dan een recept. Niet iedereen vind dat prettig.

Herfst-winter

Het herfst-winter Greenfeast kookboek is anders dan het lente-zomer. Zo schrijft Nigel Slater dat hij in de herfst en winter nog steeds graag vegetarisch eet, maar dat er zeker verschillen zijn met de zomertijd. Zo gebruikt hij de grill minder, maar de oven meer, eet hij graag meer koolhydraatrijk voedsel en verlangt hij meer naar knapperige korstjes. Hij eet ook graag vaker “pudding” zoals Engelsen dat zo mooi zeggen, wij gebruiken het saaie woord toetje, of dessert.Boekrecensie: Greenfeast herfst-winter @ Lauriekoek.nl

In de inleiding van Greenfeast herfst-winter vertelt hij ook dat hij veel reacties heeft gekregen op zijn eerste Greenfeast boek van mensen die zijn observatie herkennen dat ze minder vlees eten en meer groenten, welk stuk vlees is niet meer de eerste keuze wanneer mensen bepalen wat ze die dag willen eten. Hij wist dat er verandering plaats vond maar de schaal waarop verraste hem. Nigel vertelt ook dat vegetarisme en veganisme toenemen maar dat voor veel mensen een minder rigide aanpak beter werkt.

Winterse basis

De winterse basisgerechten zijn volgens dit boek bouillon (een goede is goud waard) en havermout in de breedste zin van het woord, met haver of een ander graan, met melk of met water. Het is nooit gewoon “zomaar havermout” bij Nigel Slater thuis. Aan een ding uit de inleiding is zelfs een hoofdstuk gewijd namelijk aan dingen met korst. Ook de oven heeft zijn eigen hoofdstuk.Boekrecensie: Greenfeast herfst-winter @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Greenfeast herfst-winter @ Lauriekoek.nl

Over het algemeen vind ik het nog steeds lichte groentegerechten met typische wintergroente zoals pompoen, koolraap en spruitjes. Ik zie misschien hier en daar wat meer koolhydraten, maar niet overdreven veel. Ik denk dat het voor veel mensen ook het gevoel is dat ze meer koolhydraten eten dan dat het echt zo is. Buiten dat zou ik ze nooit tellen als het niet noodzakelijk is. Net zoals met calorieën, of andere “macro’s”.

Drie vegetarische boeken

Al met al ben ik heel blij met de drie vegetarische boeken van Nigel Slater en met het feit dat hij meer vegetarisch en veganistisch is gaan eten. Het betekent simpelweg dat er in de toekomst waarschijnlijk meer recepten van zijn hand verschijnen die ik kan maken en eten. Dat is een heel mooi vooruitzicht. Ik verheug mij nu alweer op zijn volgende boek. Tot die tijd vermaak ik mezelf met het briljante Twitteracount Nigel Slater quotes.Boekrecensie: Greenfeast herfst-winter @ Lauriekoek.nl

Greenfeast herfst-winter
Nigel Slater
Uitgeverij: Fontaine