Boekrecensie: Gewoon vegan

Boekrecensie: Gewoon vegan @ Lauriekoek.nlGewoon vegan. Is er ook ongewoon vegan vraag ik mij meteen af. Met Gewoon vegan wordt bedoeld snel, simpel voor elke dag, voor elk gezin. Volgens de tekst op de achterkant van het kookboek bestaan er nog veel vooroordelen over veganistisch eten, het zou duur zijn, smakeloos of ingewikkeld. Daarom schreef Alexandra Penrhyn Lowe dit kookboek, om te laten zien dat het gewoon wel kan.

Alexandra Penrhyn Lowe

Alexandra Penrhyn Lowe schreef de boeken bij de televisie serie Het huis Anubis en de YA-serie De Laatste wachter. Ze houdt van koken voor haar gezin en voor vrienden en familie. Alexandra woont in Amsterdam met haar man Klaas en dochter Daantje. Ze is denk ik goed bevriend met Arie Boomsma en zijn vrouw Romy. Romy schreef het voorwoord en achterop staat een aanbevelingsquote van zowel Arie als Romy, ze zouden willen dat Alexandra bij hen woonde.

Whole food plantbased

Alexandra’s visie is dat een whole foods plantbased dieet het beste is voor je, dat het ziektes kan genezen en voorkomen. Zelf is ze veganist. Het kookboek oogt van binnen als een kookschrift, de opmaak is vrolijk gekleurd maar sober. Er zijn geen foto’s van het eindresultaat, wel af en toe een tekening. Mijn vriend zei dat het hem aan een studentenkookboek deed denken. Ik snap waarom hij dat zegt.Boekrecensie: Gewoon vegan @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Gewoon vegan @ Lauriekoek.nl

Gewoon vegan

Qua recepten zou ik zeggen dat het boek heel geschikt is voor de beginnende veganist. Alle klassiekers staan er in, pannenkoekjes, bananenbrood, wraps, pokebowls, curry, lasagne, pastapesto. Zelfs het broodje avocado ontbreekt niet. Als je niet weet wat je met tofu aan moet wordt dat uitgelegd. Soms zijn de recepten vooral het bij elkaar zoeken van ingrediënten in de supermarkt. Kant-en-klare burgers met een plakje vegan kaas op een broodje. Of vegan shoarma met shoarma van de vegetarische slager. Handig misschien als je het even echt niet meer weet.Boekrecensie: Gewoon vegan @ Lauriekoek.nl

Kant-en-klaar en vegan klassiekers

Aan de gerechten die niet uit kant-en-klaar bestaan heb ik weinig op te merken. Er zitten veel dingen bij die ik zelf ook al jaren uit mijn hoofd maak, zoals curry, couscous en ijsjes met yoghurt. Er komen ook echte veganistische klassiekers voorbij. Denk aan het zelf maken van spekjes met tempeh en rookaroma; dingen die voor mensen die al wat langer veganistisch eten of bekende zijn met de veganistische keuken gesneden koek zijn. Voor hen zal dit kookboek dan ook weinig nieuws bieden.Boekrecensie: Gewoon vegan @ Lauriekoek.nl

Veel vegan kookboekconcurrentie

Ik begrijp wat er met Gewoon vegan wordt neergezet. Toch denk ik dat er veel kookboeken zijn die hetzelfde bieden, of meer. Boeken als Whole food voor elke dag, Vegan vibes en Bish bash bosh zijn allemaal kookboeken die ook claimen snel en makkelijk veganistisch koken bereikbaar te maken. Nou zie ik dat de recepten in Gewoon vegan recepten zijn die iemand thuis met veel liefde maakt. Alleen vraag ik me af of er niet teveel concurrentie is. Vroeger was dat niet zo maar nu is veganistisch een volwaardige kookboekencategorie aan het worden.

Ben je dus een beginnende veganist en heb je behoefte aan iemands kookschrift? Iemand die als een vriendin vertelt wat zij lekker en gezond vindt, je bij de hand neemt en je op een no-nonsense manier van alles vertelt over hoe het werkt in de keuken? Dan is gewoon vegan iets voor jou. Op zoek naar inspiratie en uitdaging of iets wat het dagelijkse overstijgt, dan hoef je je tegenwoordig niet meer te beperken tot een enkel veganistisch kookboek, want het aanbod is op dat gebied flink gegroeid, van gewoon en makkelijk tot zeer uitdagende veganistische kookboeken.Boekrecensie: Gewoon vegan @ Lauriekoek.nl

Gewoon vegan
Alexandra Penrhyn Lowe
€20,99