Boekrecensie: Bish Bash Bosh!

Boekrecensie: Bish Bash Bosh! @ Lauriekoek.nlBish Bash Bosh! Is het nieuwe kookboek van Henry Firth en Ian Theasby alias Bosh! tevens de titel van hun eerste kookboek. Ze blijven succesvol aan de weg timmeren, dus is het ook geen verrassing dat er een deel twee kwam. In dit boek vind je veganistische favorieten en recepten waarbij het accent wat meer op snelheid ligt. Bish bash bosh zijn dan ook de woorden die ze in Engeland gebruiken als iets in 1,2,3 gepiept is.

Snel klaar

Het kookboek begint meteen goed met het hoofdstuk snel klaar. Gerechten uit de oven, onder andere een pasanda curry uit de oven geïnspireerd door Anna Jones. One pot pasta, quesadilla’s en hoisin paddenstoelen. Hierna volgt het hoofdstuk grote porties, daarna is er plek voor feestdiners. Aals je een sunday roast wil maken, of het kerstdiner voor volgend jaar aan het plannen bent: Bosh! heeft aan je gedacht. Het traditionele hoofdgerecht van de vegetariërs ontbreekt ook niet, er staan een nut roast in Bish Bash Bosh!Boekrecensie: Bish Bash Bosh! @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Bish Bash Bosh! @ Lauriekoek.nl

Maak zelf plantaardige kaas en seitan

Er wordt af en toe gebruik gemaakt van veganistische kaas die je zelf gewoon kant-en-klaar mag kopen, maar Bosh! geeft ook het recept voor het maken van een soort van camembert, en voor steaks gemaakt van seitanmeel. Als je veganistisch bent of veganist wil worden en zelf graag vervangende producten wil maken dan is dit ook je kookboek. Beiden zijn een love it or hate it. Ik ben persoonlijk meer van team seitan dan team “kaas zonder zuivel”.

Groenten en gebak

Het meest enthousiast word ik van het groentenhoofdstuk met heel lekker uitziende salades, waaronder een Thaise salade met pindadressing, mihoensalade en een romanesco salade. Grote salades die je makkelijk als avondmaaltijd zou kunnen eten. Natuurlijk ontbreekt ook een toetje niet, Denk aan cakes, ijs, bananenbrood, jamkoekjes, maar ook de Engelse knickerbocker glory en zelfs een chocoladetaart met spiegelglazuur. Die zijn een tijdje heel populair geweest op social media omdat ze het visueel natuurlijk goed doen, ze zijn vaak niet vegan, die van Bosh! uiteraard wel.Boekrecensie: Bish Bash Bosh! @ Lauriekoek.nl

Bish bash bosh! Telegram stijl

De recepten zijn in Bish Bash Bosh! net als in Bosh! opgeschreven in telegramstijl. Zo kun je makkelijk zien wat je moet doen, al is er zoals met elk kookboek wel aan te bevelen om eerst het hele recept door te lezen. Dat maakt het zelfs als het al duidelijk is nog duidelijker. Bij vrijwel elk recept zit een mooie foto van het eindresultaat, soms van zelfs twee pagina’s groot. Ik heb het bij meer kookboeken gezien en die “flat lay” manier van fotograferen werkt echt goed.

Ik kon het niet laten om ook wat recepten uit het boek uit te proberen. Zie hieronder de bang-bang-mihoensalade en köfte (gemaakt van brood, courgette en kikkererwten) met tabouleh.

Miesalade uit Bish Bash Bosh! @ Lauriekoek.nl

Köfte en Tabouleh uit Bish Bash Bosh! @ Lauriekoek.nl

Geoliede machine

Ik vind het een prestatie dat Bosh! maar snel en consequent blijft doorgaan met recepten ontwikkelen en kookboeken schrijven. Het is echt een geoliede machine. Dit is het tweede boek wat in Nederland verschijn maar in Engeland hebben ze al 4 boeken uitgegeven, waarvan een boek een handboek is over hoe je veganistisch kunt leven. Ik hoef ze ook niet eens te volgen, al hun video’s stromen vanzelf via mijn contacten mijn time line binnen. Lang leve social media. Ik verwacht in de toekomst nog veel van ze te horen.Boekrecensie: Bish Bash Bosh! @ Lauriekoek.nl

Bish Bash Bosh!
Henry Firth & Ian Theasby
€27