Boekrecensie: Emma’s amazing Asia noedels

Boekrecensie: Emma's amazing Asia noedels @ Lauriekoek.nlEerder was ik al bijzonder te spreken over Emma’s amazing Asia tofu (zilveren kookboek 2022) en Emma’s amazing Asia Vega. Dus toen ik hoorde dat er een deel over noedels uit kwam was ik meteen enthousiast, ik bedoel wie houdt er nou niet van noedels? Het is zoals het vliegende spaghettimonster altijd uitroept als er gebed word afgesloten: Ramen! Hierbij mijn recensie van Emma’s amazing Asia noedels.

Emma’s amazing Asia Noedels

Uiteraard vind je in Emma’s amazing Asia noedels recepten voor hoe je zelf noedels maakt, maar het is niet per se de bedoeling dat je bij ieder gerecht zelfgemaakte noedels gebruikt, je kunt ook vaak gekochte noedels gebruiken. Je vindt in dit kookboek recepten die klaar zijn terwijl de noedels koken, waaronder biang biang noedels, boterige noedels, sauzige noedels, gebakken noedels, gefrituurde noedels, noedelsoep en koude noedels. Er zijn ook bijgerechten en basis, waaronder pindakruim, chiliolie of gestoomde pannenstoelen.Boekrecensie: Emma's amazing Asia noedels @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Emma's amazing Asia noedels @ Lauriekoek.nl

De recepten

Veel recepten zijn voor een of twee personen. Volgens Emma is de wereld al genoeg ingericht voor stellen en gezinnen. Noedels op straat worden ook vaak verkocht in een persoonsporties die dan per portie worden opgemaakt. Je kunt recepten natuurlijk altijd verdubbelen. zoals Emma aangeeft. Zelf eet ze groenten en noedels liever apart, daarom staan er bijgerechten in het boek, zodat je overal toch je portie groenten bij kunt krijgen. Bijna alle recepten zijn vega, soms niet en dan staat erbij hoe je het vega maakt. Vaak is dat een kwestie van iets vervangen, gehakt voor tofu, vissaus voor sojasaus.

Toko en wok

Voor het hoofdstuk gebakken noedels is een wok handig. Daar zit ik dan met mijn inductiekookplaat zonder goede wokoplossing, hmmpff. Als je boodschappen gaat doen voor de recepten in dit boek zou ik sowieso naar de toko gaan, daar hebben ze alles wat je zoekt en meer. In de Bij supermarkten verkopen ze tegenwoordig steeds meer, ook maar je kunt er niet van op aan. Buiten dat is een bezoekje aan de toko altijd leuk, je vindt er altijd meer dan je nodig hebt. Als je geen toko in de buurt hebt kun je online ook veel krijgen.

Vaak snel en vaak vega

Veel recepten zijn in een mum van tijd klaar, uitstekend voor een snelle lunch of avondmaaltijd dus. Zeker als je er groenten bij maakt heb je zo een complete maaltijd op tafel. Anderen kosten net iets meer tijd maar zijn ook zeer de moeite waard. Bij ieder recept staat een foto en bij de recepten om zelf noedels te maken staan meer foto’s om het proces te verduidelijken. In het boek komen boter en ei voor. Niet alles wat vegetarisch is, is dus ook veganistisch, maar er zijn zeker vegan opties bij. Er staat zelfs een vegan versie van XO saus in Emma’s amazing Asia noedels.Boekrecensie: Emma's amazing Asia noedels @ Lauriekoek.nl

Instant noedels

Cool is dat voor sommige recepten in Emma’s amazing Asia noedels instant noedels worden gebruikt, je weet wel uit zo’n zakje waar een hard klont noedels in zit en een zakje poeder. Die noedels zijn gek genoeg al gaar en eetbaar en dus ook prima te gebruiken in gerechten. Bijvoorbeeld in de Korean corn dog met ramen crispies of instantnoedels met sexy bouillon. Ook soto ajam staat in het boek, of soto tahu in de vega versie en bami goreng eneen van mijn recente favorieten: tantanmen, met sojamelk in de bouillon.Boekrecensie: Emma's amazing Asia noedels @ Lauriekoek.nl

Hoera voor noedels

Alle boeken van de Amazing Asia serie hebben heel duidelijk een eigen signatuur. De ingrediënten zijn Aziatisch, er staan klassiekers en niet-klassiekers in, maar een ding is duidelijk: Emma de Thouars geeft overal haar eigen draai aan. Vaak iets waar ik zelf nooit op zou zijn gekomen, maar wel erg lekker is. Ook in dit noedelboek is dat zo en als vega ben ik ook bijzonder blij met zoveel vegetarische opties in een kookboek.

Emma’s amazing Asia noedels
Emma de Thouars
Uitgeverij Nijgh & van Ditmar