Boekrecensie: JapanEasy bowls & bento

Boekrecensie: Janapeasy bowls & bento @ Lauriekoek.nlJapanEasy bowls & bento. Een van de eerste dingen die je als antwoord krijgt als je aan een willekeurig iemand vraagt waar ze aan denken bij de keuken van Japan is waarschijnlijk sushi en daarna bento. Instagram heeft vele accounts die compleet gewijd zijn aan deze kunst. Soms geloof ik gewoon bijna niet dat het eetbaar is. Dat soort bento vind je in dit nieuwe kookboek van Tim Anderson niet, wel recepten voor ontbijt, lunch en diner die bedoeld zijn om mee te nemen en later op te eten. Om op de warmen en om op kamertemperatuur te eten.

Konbini

Tim Anderson startte enkele jaren na zijn winst in MasterChef een eigen restaurant, Nanban. Sinds 2021 is hij hier echter niet meer bij betokken. Volgens zijn bio achterin JapanEasy bowls is hij nu bezig aan een opleiding voor humanistisch ceremoniemeester voor niet-religieuze begrafenissen. Hij wilde dit boek eigenlijk Conbini noemen of konbini, naar de Japanse buurtsupermarkten waar volgens Tim Anderson kun je daar de heerlijkste dingen krijgen. Zijn uitgeverij was het daar na Izakaya niet mee eens, ze wilde een titel die mensen begrijpen. Daarna werd de titel bento breakfast, bowls, maar het ontbijt is om de titel compact te houden geschrapt.Boekrecensie: Janapeasy bowls & bento @ Lauriekoek.nl

Rijstkoker en bento

Na een uitleg over het samenstellen van een Japanse maaltijd en verschillende combinaties die je kunt maken al gelang je zin om te koke., is er een stuk over hoe je je eigen konbini keuken kunt inrichten. Dat gaat van het advies om een rijstkoker en magnetron te kopen tot het juiste servies, wat je in de kast moet hebben staan en welke dranken er bij het eten passen. Ik wil al heel lang een Yum Asia state of the art rijstkoker en na het lezen van Tim Andersons betoog voel ik de urgentie om er een te kopen weer opvlammen.

Praktisch advies

De gerechten zijn ingedeeld in de hoofdstukken: rijst, pickles, soep, kleine bijgerechten, grote bijgerechten toppings voor rijst en eenkomsgerechten en brood en gebak. Tim Anderson besteedt in dit eerste hoofdstuk uitgebreid aandacht aan rijst en hoe je dit op kamertemperatuur kunt bewaren zonder daar direct ziet van te worden, net als hoe je een goede evenwichtige bento samenstelt. Alle gerechten zijn op kamertemperatuur of om op te warmen. Bij elk gerecht staat ook hoe lang het goed blijft in de koelkast of vriezer (als het in te vriezen is).Boekrecensie: Janapeasy bowls & bento @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Janapeasy bowls & bento @ Lauriekoek.nl

Makkelijk maar moeilijker dan het smeren van een broodje

De meeste gerechten in JapanEasy bowls & bento zijn vrij eenvoudig. Natuurlijk je moet de ingrediënten in huis hebben en daarvoor is een toko in de buurt wel handig. Het is wat meer werk qua voorbereiding dan het smeren van een boterham, maar het resultaat is ook veel lekkerder. Als je graag eens een ander ontbijt wil dan gewoonlijk biedt JapanEasy ook voldoende opties. Het stond natuurlijk niet voor niets bijna in de titel van het boek.Boekrecensie: Janapeasy bowls & bento @ Lauriekoek.nl

Vega(n) en niet vegan

Bij ieder recept staat een foto van het eindresultaat en het hele boek is prachtig opgemaakt net als de andere kookboeken van Tim Anderson. Lang niet alle gerechten zijn vega(n) soms staat er ergens bij dat je een vegan alternatief kunt gebruiken, bijvoorbeeld bij gehakt. Als je alles helemaal vegan wil is er uiteraard JapanEasy vegan. Er staan wel vegan opties in het boek zoals ramentoppingsalade met dressing van geroosterde knoflook en sesam, pittige avocado tofu salade, salade van soba, peultjes en dragon met wortel-misodressing of de salade van gegrilde groenten met “djengis Khan” dressing. Je krijgt echt je groenten wel binnen. Vega(n) opties worden niet aangegeven.Boekrecensie: Janapeasy bowls & bento @ Lauriekoek.nl

Een snufje déjà vu

Als je wil meedoen aan de sando trend en je eigen shokupan brood wil maken om zelf sandwiches te maken, dan is dit je boek. Je kunt je eigen brood maken en dan bijvoorbeeld een dubbele ei sando of bosbessentaartje op brood(!) sando. Als je alle andere boeken van Tim Anderson wel hebt overvalt je hier en daar wel een soort déjà vu gevoel. Hoewel de recepten in dit kookboek wel nieuw zijn. Hij heeft ook al flink wat boeken op zijn naam staan over de Japanse keuken en hoewel hij zeer creatieve recepten geeft lijken sommige dingen toch soms (in de verte) op elkaar.

Japaneasy Bowls & bento

In Japaneasy bowls & bento vind je allerlei bouwstenen om zelf een maaltijd samen te stellen die zo uitgebreid of niet uitgebreid te maken als je zelf wil. De recepten zijn over het algemeen niet zo moeilijk, dus de easy in de titel klopt. Ik vind het cool dat de magnetron wordt genoemd bij het kookgerei. Er wordt vaak op de magnetron neergekeken en dat is nergens voor nodig. Zeker met de huidige energiecrisis. Of ik elke dag een uitgebreide lunch voor mezelf ga klaar maken weet ik niet maar ik ga het zeker komende tijd proberen.Boekrecensie: Janapeasy bowls & bento @ Lauriekoek.nl

JapanEasy Bowls & Bento
Tim Anderson
€29,95