Boekrecensie: Delicious. Altijd feest

delicious01 De komende tijd komen er op Lauriekoek nog een paar kerst- en feestgerelateerde onderwerpen voorbij, waaronder dit Delicious. Altijd feest kookboek van Delicious. Delicious bestaat volgens mij nu 10 jaar, daarvoor was het Tip Culinair als ik mij goed herinner. Maar dat is niet perse de hoofdreden waarom dit boek is uitgekomen, dat is gewoon omdat er altijd wel iets te vieren is.

Niet alleen kerst

Waarschijnlijk denk je nu net als mij aan kerst, maar er is ook nog Pasen, een verjaardag, oud & nieuw. Al die feesten en feestelijke dagen zitten in dit boek maar ook algemenere ideeën zoals een brunch, lunch of strandfeest. Het formaat van het boek is echt een beetje koffietafel. Er staan ook heel veel mooie foto’s in die in groot formaat extra tot hun recht komen.delicious03
Niet alleen aan de styling voor de foto’s is veel aandacht besteed, bij elk feest wordt ook nog een suggestie gedaan voor een kleurenpallet. Dat kun je natuurlijk gebruiken bij het feestje maar je kan ook, als je nog een ruimte moet verven in je huis, zo’n idee gebruiken om te besluiten welke kleuren je op de wand wil. Dat weet ik want ik heb het zelf ook zo gedaan.delicious04
Je zou misschien denken dat het alleen taart is wat de klok slaat, maar de recepten zijn behoorlijk divers. Rogge-speltbagels, hartige taart met courgette en courgettebloemen en zelfs ijslolly’s met kombucha. Er staan echt van alles in en dat vind ik juist zo leuk aan zulke boeken. Het boek is overigens niet vegetarisch, maar er staan wel wat vegetarische opties in.

Bijzondere ingrediënten

Voor wat betreft de ingrediënten staan hier en daar wel bijzondere dingen in, zoals de eerdergenoemde kombucha en de courgettebloemen, maar tegenwoordig hebben speciaalzaken en het internet een hoop. Ook is het zo dat je natuurlijk niet aan bepaald concept vast zit. Je kan onderling wisselen tussen de verschillende feestrecepten. Al gelang het seizoen, je stemming en je smaak.delicious05
De recepten zijn geschreven door een team buiten Nederland. De inhoudsmaten van een grote eetlepel zijn ook groter. Gelukkig is dat allemaal keurig vermeld en als je dat van te voren even doorneemt kom je ook niet voor verrassingen te staan. Ik vind het prettig als kookboeken dit soort dingen vermelden. Al is het alleen maar voor de volledigheid.delicious06

Heel veel sfeer

De sfeer is zo goed neergezet dan ik zelf ook zin krijg om uit te pakken met het decoreren van mijn huis, de hele sfeer neer te zetten, dingen mooi te stylen en fotograferen. Toch grappig hoe een boek dat voor elkaar krijgt. Oh en de product placement van champagne merk Moët en Chandon komt zo ook goed uit de verf. Ha!delicious07 delicious08Ik vind het altijd weer leuk als Delicious zo’n boek uitbrengt. Ze hebben er al meer met verschillende thema’s en onderwerpen over bijvoorbeeld Salade of Groenten. Het is zeg maar het tijdschrift maar dan zonder de reportages en nieuwtjes, maar met extra veel recepten, zodat je extra veel recepten hebt om uit te kiezen.delicious02

Posted by on 30 oktober, 2017