Boekrecensie: De groene barbecue

Boekrecensie: De groene barbecue @ Lauriekoek.nlMag ik voordat ik De groene barbecue van Rukmini Iyer recenseer even iets zeggen? Ik wil namelijk even zeggen hoe blij ik ben dat de boekhandel weer open is! Dat betekent dat je er weer langs kunt gaan, nieuwe boeken kunt ontdekken en ter plekke kunt kopen, zonder afspraak. Heel fijn. Nu weer over naar De groene barbecue, in dit kookboek vind je 75 vegetarische en veganistische recepten voor op de barbecue, want vegetarisch of veganistisch barbecueën is prima mogelijk.

Van de bakplaat naar de barbecue

Rukmini kun je kennen van haar bakplaat kookboekenserie. Met titels als De groene bakplaat en De snelle bakplaat liet ze zien dat je heel snel met weinig moeite en niet teveel ingrediënten een prima maaltijd op tafel kan zetten. Dat is iets waar veel mensen naar op zoek zijn dus die kookboeken zijn een succes. De groene barbecue is uiteraard geen ovenkookboek, maar de principes van de bakplaat kookboeken zie je ook terug in dit boek. Rukmini eet zelf maar af en toe vlees, haar familie en veel vrienden zijn vegetariër. Ze merkte dat veel mensen barbecueën nog associëren met vlees, terwijl ze zelf een blij wordt van een vega(n) maaltijd van de grill vol textuur, smaak en kleur.

Groente op kolen

De 75 recepten zijn ongeveer 50/50 verdeeld in vegetarische en veganistische opties. Ze zijn bijna allemaal rijk aan groenten en maken geen gebruik van vleesvervangers, maar ingrediënten kaas, bonen of tofu. In De groene barbecue vind je hoofdstukken als vooraf, fris en licht voor een lichte maaltijd, iets vullends (recepten met aardappels, pompoen), grote smaken en zuivel en zo (recepten met zuivel). In een handomdraai met hele snelle opties met weinig ingrediënten. Ook ontbreken de ideeën voor gerechten die je makkelijk kunt meenemen en uiteraard de zoetigheden niet, want fruit kan ook heel erg goed op de barbecue.Boekrecensie: De groene barbecue @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: De groene barbecue @ Lauriekoek.nl

Bij voorkeur op (duurzame!) kolen

De gerechten zijn getest op verschillende barbecues met gas. maar ook met kolen. Bij gas heb je meer control.e maar geen rooksmaakje en hij maakt volgens Rukmini geen holbewonersinstinct bij je los. Hoewel bij kolen het risico is dat je eten zwart wordt, maar niet gaar of dat er veel rook is, maar geen hitte kiest Rukmini zelf voor kolen. Ze heeft volgens haar inleiding een rocket stove, wat er echt fascinerend uitziet. Met natuurlijke aanmaakblokjes en duurzame lokale houtskool. Ik denk dat ik het met haar eens ben, barbecueën doe je voor die smaak van houtskool. Dat geblakerde krijg je nooit op een gasbarbecue.Boekrecensie: De groene barbecue @ Lauriekoek.nl

Bijgerechten zijn ook belangrijk

Wat niet ontbreekt in de groene barbecue zijn tips voor bijgerechten, zoals zelf naanbrood of plaatbrood bakken, salades en dips. Dit zijn dingen die minstens even belangrijk om een avondje barbecueën tot een succes te maken. Ze worden vaak over het hoofd gezien en dat is jammer. Want ik weet uit eigen ervaring dat een snel platbrood zo gemaakt is en dat het honderd keer lekkerder is dan wat je dan ook in een pakje kan kopen. Zeker met een vleugje houtskool word het onweerstaanbaar. Er zijn trouwens ook tips voor wat je met de restjes van de barbecue kan doen, want lekkere op houtkool gegaarde groente en andere dingetjes moet je nooit weggooien. Dat is echt zonde.Boekrecensie: De groene barbecue @ Lauriekoek.nl

Voor het opstoken van de barbecue moet je wellicht wat meer moeite doen dan het in de oven schuiven van een bakplaat. Toch zou ik zeggen dat de bakplaa filosofie ook hier wel overeind blijft. Zo min mogelijk gedoe en zoveel mogelijk resultaat in de vorm van lekker eten. Het is ook leuk om te merken dat er ieder jaar meer boeken bijkomen die over vleesloos barbecueën gaan. Zo kan ik steeds meer opties bieden aan mensen die naar zo’n boek vragen en ook dat zijn er steeds meer.Boekrecensie: De groene barbecue @ Lauriekoek.nl

De groene barbecue
Rukmini Iyer
€21,99