Boekrecensie: Groente op de grill

Boekrecensie: Groente op de Grill @ Lauriekoek.nlGroente op de grill is een van de kookboeken die ik mag toevoegen aan mijn lijstje van vegetarische barbecueboeken. Vorig jaar was er ineens een klein maar zeer fijn golfje van vegetarische barbecue kookboeken en zoals het er naar uitziet zijn we nog niet uitgesurfd. Het wordt een groenterijke zomer.

Martin Nordin

Martin Nordin kun je kennen van het groene burgerskookboek, een boek vol met vegetarische burgers. Hij weet dus het een en ander over vegetarisch koken. Hij werkt als freelance foodconsultant, hij kan fotograferen, foodstylen en dus ook recepten schrijven. Voordat hij daar aan begin werkte hij 11 jaar bij Ikea, voor de foodafdeling. Hij is een stevige vent met baard die prima in de Nordic kitchen trend past, als je hem in een hokje wil plaatsen.

Groenten op houtskool of in de houtoven

In dit boek gaat het echt om de groenten, groente op de grill is ingedeeld naar bereiding. Direct op het rooster, indirecte hitte, direct in het vuur in pot, direct op de kolen, koken in een houtgestookte oven, gerookt en gefermenteerd en bijgerechten. Het is meteen duidelijk dat met grillen grillen op een houtskoolgrill bedoeld wordt. Dat geeft namelijk het meeste smaak. Net als een houtgestookte oven ook een bepaalde smaak afgeeft.Boekrecensie: Groente op de Grill @ Lauriekoek.nl

Uitgebreide selectie gerechten

Er komt een uitgebreide selectie aan gerechten voorbij: burgers, geroosterde groenten met dressings en sauzen, pizza’s en cocktails. Het zijn allemaal heel verfijnde gerechten. Voor veel gerechten is de lijst met ingrediënten maar kort, maar er zitten ook ingewikkeldere dingen bij. Hoewel ik meer denk dat de beschrijving lang is maar wat je uiteindelijk moet doen allemaal enorm meevalt. Er worden goede barbecue aanwijzingen gegeven over bijvoorbeeld temperatuur.Boekrecensie: Groente op de Grill @ Lauriekoek.nl

Vegetarisch met veganistische opties

Omdat het echt om de groente draait zitten er best wel wat veganistische opties tussen. Allerlei soorten groenten worden behandeld, zoals venkel, knolraap en savooiekool. Hier en daar wordt er gebruik gemaakt van een bijzondere paddenstoel, miso, harissa of gedroogde chili, maar gelukkig zijn die vaak bij goed gesorteerde supermarkten prima te vinden en anders online wel. Heel soms wordt het wel lastig en moet je bijvoorbeeld een moestuin hebben, anders zou ik niet weten hoe je aan venkelwortel komt.Boekrecensie: Groente op de Grill @ Lauriekoek.nl

Aandacht voor fermenteren

Er staan ook een aantal gefermenteerde gerechten in het boek, aardappeltortilla’s bijvoorbeeld, of koude gefermenteerde tomatensoep. Er staan twee soorten veganistische mayonaise in, een met aqua faba en een op basis van gekookte aardappel. Ook staat er een recept voor harissa in het boek en originele dingen zoals een pickle met miso en furikake met geroosterde palmkool. Als je van bijzondere projecten houdt, zit je bij dit kookboek echt goed.Boekrecensie: Groente op de Grill @ Lauriekoek.nl

Mooie beelden

Bij vrijwel ieder gerecht zit een mooie foto van het eind resultaat, gemaakt door Martin Nordin zelf. Hij neemt foto’s in een herkenbare stijl met veel donkere kleuren waardoor het eten van de pagina’s afspat. Er zitten ook tekeningen in het boek, om een nieuw hoofdstuk aan te geven, wat ik heel goed vind werken. Ik houd van tekeningen in kookboeken.Boekrecensie: Groente op de Grill @ Lauriekoek.nl

Boekrecensie: Groente op de Grill @ Lauriekoek.nl

Groente op de grill is een vegetarisch barbecueboek nieuwe stijl. Interessante gerechten, geen gebaande paden en ruimte voor experimenten. Ik heb zo het gevoel dat dit de toekomst is.Boekrecensie: Groente op de Grill @ Lauriekoek.nl

Groente op de grill
Martin Nordin
Forte culinair