Boekrecensie: De geuren van de wereld van Harold McGee

Boekrecensie: De Geuren van de wereld @ Lauriekoek.nlDe geuren van de wereld is het nieuwe boek van Harold McGee. Hij heeft tien jaar gewerkt aan aan een boek over geuren en dan niet alleen de geuren van ingrediënten van koken en eten, nee van de geuren van de wereld. Van de geur van geitenstallen, tot planten, van insecten tot kattenpis, van tenenkaas tot waarom je zo graag aan het haar van je geliefde ruikt. In dit boek van 645 pagina’s staat heel heel veel informatie.

Harold McGee is de schrijver van het befaamde boeken Over eten en koken (On food and cooking) een boek wat denk ik bij iedereen die iets met eten heeft, of met koken doet in de kast staat, zo ook bij mij. Het is een echte klassieker. Als je niet weet hoe een ei stolt, waarom je huilt als je een ui snijdt of waarom je eten mislukt is, dan pak je het boek er even bij dan lees je en dan denk je “ah ja!” of “oh zo!”. Zo worden kleine keukenkwesties maar ook grote vragen als wat is msg en kan het kwaad? (spoiler: nee) Goed en feitelijk beantwoordt.

In de geuren van de wereld is het niet anders. Al moet ik zeggen dat ik in dit boek vragen beantwoord zie waarvan ik al lang weer vergeten was, of vragen die soms pas al lezend in het boek op doe. Zo vind ik het heel leuk om te lezen dat Harold McGee de geur van liefheersbeestjes, die een soort gelig sap loslaten, als doperwt omschrijft. Ik vind het heel interessant om zijn mening te lezen over de geuren van de vee-industrie en dat die volgens hem bewezen slecht en ongezond zijn.

Klare taal

Ik ben zelf niet extreem goed op de hoogte van scheikunde en wat ik weet is diep weggezakt. Toch heb ik niet het idee dat dit mij hindert bij het lezen of het begrijpen van het boek. Harold McGee legt veel uit, in het begin van het boek legt hij ook uit dat hij sommige dingen iets versimpeld heeft om het begrijpelijk te houden. Er komt naast scheikundige informatie ook nog een hoop andere fenomenen voorbij die invloed hebben op geur. En geloof mij er heeft een hoop invloed gehad waar je normaal niet bij stil staat. Het ontstaan van de aarde, hoe de continenten zich gevormd hebben, het is werkelijk fascinerend.

De tekst in de geuren van de wereld leest niet die als een populair wetenschappelijk boek over ruiken. Het is serieuze kost en ik lees af en toe een hoofdstuk om het daarna weer weg te leggen. Het is wel goed geschreven. Alles zo begrijpelijk en overzichtelijk houden lijkt heel makkelijk, maar dat is het niet. Ik bijt mij vaak stuk op wetenschappelijke teksten, niet vanwege de informatie maar door hoe het wordt opgeschreven. Harold McGee deelt ook af en toe een persoonlijke anekdote, wat erg leuk is, er komt zo nu en dan zelfs wat poëzie voorbij. Achterin het boek vind je ook de bronnen die Harold McGee gebruikt heeft. Iets wat ik altijd prettig vind, het is altijd fijn om te kunnen opzoeken waar iemand zich op gebaseerd heeft.

Voor wie is dit boek?

Wanneer moet je dit boek kopen vraag je je misschien af? Nou als je vermoed dat je een kooknerd bent of er een dreigt te worden zou ik Over eten en koken en de geuren van de wereld gewoon allebei meteen aanschaffen. Ik zou zelf durven zeggen dat een boek over geur eigenlijk voor iedereen interessant is om te lezen, want geur is belangrijk. Dat coronapatiënten soms blijvend hun geur en dus daarmee ook een deel van hun smaak verliezen (smaak is voor een groot gedeelte geur) herinnert ons daar maar weer eens aan.

De geuren van de wereld
Harold McGee
Uitgeverij Nieuw Amsterdam